Viihde vilkuttaa vieläkin

Vuoden aikana on rikottu monta lupausta: Lupasin läheisilleni, etten enää valita ongelmistani lehden palstalla ja lupasin lehden palstalla, että irtisanon sopimukseni, jos Elisa Viihde vielä kerrankin pettää. Ja pettihän se. Viihde vilkuttaa vieläkin tv-tason välissä ja Elisa laskuttaa edelleen.

Sovin itseni kanssa, että yksi tarina yhtä modeemia kohti olisi sopiva tahti. Perheeseemme haettiin Siwan tiskiltä neljäs modeemi alkukeväästä, joten tässä tulee neljäs tarina.

Korjaaja on käynyt parin viime kuukauden aikana niin usein, että puolivuotias tytär vierastaa enemmän kavereitani, kuin Eltelin insinööriä.

Ensimmäisen kerran (tälle vuodelle) nettimies kävi tammikuussa, kun internetyhteyden latausnopeus oli vain sadasosia luvatusta. Vika korjaantui vanhat liittimet uusimalla.

Hieman myöhemmin yhteys oli nopea silloin kuin se toimi. Nettimies kävi uusimassa lisää liittimiä ja taas mentiin viikkoja vain pienillä katkoilla.

Modeemi teki parhaansa, mutta jatkuva yritys kävi sille liian raskaaksi. Numero kolmonen väsyi yrittämään eikä eräänä lauantaiaamuna enää herännyt.

Uusi terhakka internetin välitin piti yhteyden pystyssä ja tallenteet liikkeessä melkein viikon kotiutumisensa jälkeen. Maltoin mieleni ensimmäisen katkoksen aikana, sillä jokainen ihminen ansaitsee toisen mahdollisuuden ja Viihde kahdennenkymmenennentoisen.

Viikon varrella yhteys tuli, hetken oli ja taas meni.

Soitin asiakaspalveluun ja kerroin ongelmani. Kerroin myös kysymättä, että olen sammuttanut modeemin, palauttanut sen tahdasasetuksille, yrittänyt käyttää internetiä ilman langatonta yhteyttä, kokeillut yhteyttä eri pistokkeista, eri kaapelilla ja eri haaroittimella.

Monologi meni perille ja vikailmoitus oli pian tehty. Parin päivän sisällä tutuksi tullut korjaaja soitti ja piipahti. Netti toimi jonkin aikaa, kunnes taas ei.

Soitin uudelleen, mies kävi ja netti oli hetken. Korjaajakin ihmetteli ja pahoitteli, miksi vikaa ei löydy.

Laskin tammikuussa, että olin siihen mennessä maksanut kuukausimaksuja kompuroivasta palvelusta yli 700 euroa. Kerroin sen myös Elisalle. Syy, miksi olen edelleen asiakas on se, että yhtiö lupasi hyvittää vaikeuksiani antamalla kuukausimaksuihin alennusta.

Ymmärrän, että maksan edelleen yritykselle, joka on tarjonnut vaillinaista palvelua täyteen hintaan pian kaksi vuotta. Sisäinen Sulo Vilén minussa kuitenkin muistutti, että jos nyt irtisanon sopimuksen, olen koko asiakkuuteni ajan maksanut täyttä hintaa. Nyt saan sentään jotain "halvalla".

Kuukausi sitten Eltel uusi kotikatumme toiselta puolelta jälleen liittimen, jotta tieto virtaisi ja televisio näkyisi. Koputan päätäni puun puutteessa, sillä liitinvaihdoksen jälkeen yhteys on toiminut hyvin.

Kehtasivat muuten pari viikkoa sitten soittaa ja kysyä, haluaisinko maksullisia kanavia palveluun. Vastasin kohteliaasti, että olen jo pitkään halunnut internetin palveluuni. Myyjä ymmärsi lopettaa tyrkyttämisen heti. Ihan kuin hän olisi kuullut vastauksen ennenkin.

Kirjoitin suhteestani Elisaan ensimmäisen tasan vuosi sitten. Oikeastaan ensimmäinen kolumnini aiheesta julkaistiin 12. toukokuuta 2013, mutta ei se ole niin tarkkaa Elisallakaan.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.