Viisasta formulointia

Kun Kutonen ilmoitti näyttävänsä Formula E -sarjan kilpailut, innostukseni ei juuri nollan yläpuolelle noussut. Toki sähköautoilla kilpaileminen kuulosti hyvältä idealta ja jopa idealistiselta, mutta asfalttiringin nopea kiertämien autolla ei nyt vaan ole kovin mielenkiintoista hommaa. Kiinnostukseni heräsi, kun tutustuin Formula E -sarjaan tarkemmin.

Ensimmäiset viralliset kisat ajettiin vuonna 2014. Tuolloin jokainen talli kilpaili samanlaisella autolla. Autojen kehitys vapautuu vähitellen. Toisen kauden alusta sallittiin muutokset voimansiirtoon. Tulevalla kolmannella kaudella akkuja saa kehittää vapaasti.

Kulujen rajoittamiseksi aerodynamiikkaan ei saa koskea. Formula E -tallin kustannukset ovatkin järjen rajoissa, noin 3,5 miljoonaa dollaria kaudessa. F1-sarjassa suurimmat tallit polttavat vuodessa 300–400 miljoonaa ja pieninkin 45 miljoonaa.

Kuljettajilla on käytössään kaksi autoa, joista kumpaakin pitää kisassa käyttää. Tulevaisuuden suunnitelmissa on autojen langaton ohjaus, osittain. Kyse ei siis ole pelkästään kilpa-autoilusta, vaan myös sähköautotekniikan kehittämisestä. Jokaiseen kisakaupunkiin on tarkoitus jättää sähköautojen latauspisteitä ja muutakin sähköautoilun infrastruktuuria.

F1-kisoja katsojan kannalta tylsistää se, että tallit tavoittelevat ensisijaisesti tallimestaruutta. Taktiikat ja tavoitteet kehitetään tallia ajatellen, kun taas katsojaa kiinnostaisi nopein kuski. Formula E:ssa kilpaillaan sekä kuljettajien että valmistajien mestaruudesta. Samoin kisat ovat järkevän pituisia, koska ne kestävät enimmillään tunnin.

Yleisön on mahdollista antaa suosikeilleen ”FanBoostia”. Kolme eniten ääniä netissä saanutta kuljettajaa saa nostaa tehon 150 kilowatista 180 kilowattiin viiden sekunnin ajaksi, kummassakin autossaan.

Nyt on sekin ihme nähty: järkevä kilpa-autoiluluokka. Seuraava osakilpailu käydään 6. helmikuuta Buenos Airesissa.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.