Voiko Loebista tulla vieläkin täydellisempi?

S ebastian Loeb tarvitsi 50 rallivoiton saavuttamiseen 116 MM-rallia. Ranskalaisen voittoprosentti rallin MM-sarjassa on mykistävät 43 prosenttia.

Viime vuosina Loeb on ollut vielä ylivoimaisempi. Kausilla 2005 ja 2006 Loeb valloitti maailmanmestaruuden voittoprosenteilla 62,5 ja 66.

Kaudella 2007 hän voitti puolet MM-sarjan osakilpailuista, mutta viime kaudella kolme rallia neljästä voittoprosentilla 73. Mestaruusvuosinaan 2004-08 hän on voittanut 43 MM-rallia eli 57 prosenttia kaikista tarjolla olleista.

Loeb on rikkonut kaikki ennätykset rallin MM-sarjassa. Hän on saavuttanut eniten maailmanmestaruuksia, eniten rallivoittoja ja eniten voittoja yhden kauden aikana.

Loeb on myös ensimmäinen ja toistaiseksi ainoa kuljettaja, joka on pystynyt voittamaan MM-rallin jokaisen erikoiskokeen. Tämä saavutus nähtiin 12 pikataipaleen Korsikan MM-rallissa vuonna 2005.

PYSTYYKÖ LOEB voittamaan MM-sarjan jokaisen osakilpailun? Sen Loeb on jo tehnyt, mutta pystyykö hän voittamaan ne saman kauden aikana? Loeb on hallinnut tämän kauden MM-sarjaa niin severeenisti, että häntä ei taida pidätellä mikään, jos vain auto kestää. Ja Citroen kestää. Vuosina 2004-08 Loeb on joutunut keskeyttämään tekniseen vikaan vain neljä kertaa.

Yhtä harvinainen on Loebin ulosajo. Vuosina 2004-08 Loeb on keskeyttänyt ulosajon takia kolme kertaa. Nämä harvinaiset hetket sattuivat Ruotsin MM-rallissa viime vuonna, Sardiniassa vuonna 2007 ja Australiassa vuonna 2006.

LOEB ON saavuttanut kaiken rallin MM-sarjassa. Kuudes peräkkäinen maailmanmestaruus ja rallin grand slam motivoivat Loebia vielä tämän kauden, mutta sitten ranskalainen nostaa kytkintä ja lähtee muille radoille. Loeb testaa keväällä Peugeotin 980 -rata-autoa ja moni uskoo hänen vaihtavan rata-autoilun puolelle ensi vuonna. Peugeot-testi kielii siitä, että Loeb osallistuu autolla Le Mansin kestävyyskilpailuun vuonna 2010.

Loebia tuskin nähdään aavikkokisoissa tai ajamassa rallicrossia Marcus Grönholmin tapaan. Loeb pysyttelee PSA-konsernin palkkalistoilla ja saattaa ajaa rata-kisoja myös Citroenin C5-autolla. Kilpailemista 35-vuotias lahjakkuus varmasti jatkaa muodossa tai toisessa.

LOEBIN YLIVOIMALLA on kääntöpuolensa. Rallin MM-sarjan mielenkiinto on laskenut paitsi autojen vähyyden myös Loebin ylivertaisuuden johdosta. Ketä kiinnostaa kolmen päivän MM-ralli, jonka voitto ratkeaa kolmen ensimmäisen erikoiskokeen aikana?

Grönholm ja Mikko Hirvonen ovat ainoat kuljettajat, jotka ovat pystyneet kukistamaan Loebin voittotaistelussa viime vuosina. Hirvosesta ei tunnu tänä vuonna olevan vastusta Loebille, joten käännetään katseet Grönholmiin, joka osallistuu Portugalin MM-ralliin Subarulla.

Grönholm tuo kaivattua vaihtelua kärkikahinoihin ja toivottavasti hänen ajonsa eivät jää tähän yhteen keikkaan. Kultaisia ovat ne muistot parin vuoden takaa kun Grönholm nujersi Loebin tiukassa sekuntikamppailussa Uuden-Seelannin rallissa.

Olisi taas aika nöyryyttää mestaria.

Kirjoittaja on Keskisuomalaisen urheilutoimituksen esimies