Voinko minä luottaa sinuun?

Liekö marraskuun pimeys synkistänyt mieleni.

Olen ajautunut luottamuspulaan liikenteen kanssa. Irtisanominen ei ole tässä tapauksessa ratkaisu, mutta potkut persuuksiin olisivat paikallaan. Ei auta kuitenkaan liikennemerkkien potkiminen, koska syy ei ole systeemissä vaan ihmisissä.

”Rattijuoppo vankilaan, auto valtiolle” (KSML 18.11.) Onnettomuustietoinstituutin mukaan moottoriajoneuvo-onnettomuuksista noin viidennes johtuu alkoholista. Näissä onnettomuuksissa kuolee vuosittain noin 50 ihmistä.

”Huumekuskeja aiempaa enemmän” (KSML 23.11.) Valtakunnallisen ratsian viikonlopun lukemat: 174 epäiltyä rattijuoppoa, joista 26 lääkkeiden tai huumeiden vaikutuksen alaisia. Huumehuuruisten määrä liikenteessä on lisääntynyt 15 prosentilla viime vuodesta.

Rattijuopumus ei ole taputuksen paikka. Liikenneturvan kyselyn mukaan suomalaisten asenteet ovat tiukentuneet. Rattijuoppoja käräytetään entistä herkemmin, myös kaveripiiristä.

Kännikuskeja paheksutaan, mutta entä kännykkäkuskit? Suurin osa suomalaisista pitää kännykän räpläystä ajon aikana vakavana rikkomuksena, mutta lähes yhtä moni myöntää tekevänsä niin. Riskit tiedetään, mutta niitä ei tajuta. Meillä kännykkäkolareista ei ole vielä tilastoja, mutta Yhdysvalloissa on jo herätty korkeisiin onnettomuuslukuihin. Suorasukaiseen jenkkityyliin matkapuhelinten aiheuttamaa tarkkaavaisuushäiriötä on verrattu rattijuopumukseen. Olisiko meilläkin aika lopettaa hyssyttely?

Suomessa korostetaan usein sitä, että ei saa ajaa kännykkä kädessä, lakikin sen kieltää. Jos kuljettaja puhuu ”kädet vapaana” jonkun laitteen kautta, se on sallittua.

Asetelma on mielestäni arveluttava. Auton ohjaamosta on tullut liikkuva toimisto ja viihteen monitoimikeskus. Minkälainen on kuljettajan huomiokyky liikenteessä, kun samalla keskitytään työasioiden ratkomiseen ja ensi kesän sukujuhlien järjestämiseen?

”Aivot eivät multitaskaa. Jos ihminen ajaa autoa ja tekee toista vaativaa tehtävää samaan aikaan, hän todellisuudessa siirtelee tarkkaavaisuutta näiden kahden tehtävän välillä”, totesi aivotutkija Minna Huotilainen Ylen haastattelussa.

Moni kuitenkin uskoo olevansa superisti suoriutuva ihminen. Hämärän aikaan on helppo havaita, kuinka autojen ohjaamoissa välähtelee mobiililaitteiden kelmeitä valoja. Huolestuttavan usein vastaantulijaa tervehtii kuskin päälaki, kun katse on suunnattu alaspäin.

Sitten siihen luottamukseen. Autofilosofi minussa ajattelee, että vaikka liikenteessä on lakinsa, se perustuu ennen kaikkea ihmisten väliseen luottamukseen.

Minun on luotettava siihen, että sinä et halua vahingoittaa minua. Ja sinun on luotettava siihen, että kun kohtaamme 100 kilometrin vauhdissa, minä pysyn omalla kaistallani.

Känni ja kännykkä ovat huonoja kuljettajia. Liikenneturvan kampanjan sanoin: Ole läsnä. Kun ajat, aja.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.