Yle Teemalla jatkuu upea Bulgakov-draama

Yksi Yle Teeman syksyn lauantai-iltojen teemoista on 90-vuotias Venäjän vallankumous. Aiheesta on kerätty runsaasti erilaista ohjelmistoa, joista venäläinen 10-osainen draamasarja, Vladimir Bortkon ohjaama Saatana saapuu Moskovaan (Master i Margarita) on ollut odotetuimpia. Muistissa on vielä hänen työstämänsä hieno F. M. Dostojevskin Idiootti-romaanin sarjallinen filmatisointi.

Onko niin, että Mihail Bulgakov oli neuvostokirjallisuuden satiirikoista sapekkain, suvereeni tyylitaituri sekä musta komiikan mestari, jonka pääteos Saatana saapuu Moskovaan (1928-40) oli Neuvostoliitossa kielletty kirja lähes 30 vuotta? Siitä on vaikka mihin, kuten loistelias dramatisointi todentaa: kolmessa rinnastuksessa jopa räjähtää esille lukuisien paradoksien ironia, ulotteellisuus ja kahleeton mielikuvitus.

Yksioikoisesti: Kertomus hyvän ja pahan taistelusta, rohkeudesta ja pelkuruudesta, rakkaudesta ja tragediasta. Siinä kulkee päällekkäisiä tarinoita, joissa historia, uskonto ja politiikka punoutuvat toisiinsa. On salaperäisen kirjailijamestarin, Masterin ( Aleksandr Galibin) ja hänen muusansa Margaritan ( Anna Kovalchuk) kiihkeä rakkaus ja uhraukset. On Pontius Pilatuksen ( Kirill Lavrov) ja Jeesuksen ( Sergei Bezrukov) välienselvittely 2000 vuoden takaisessa Jerusalemissa. On Saatanan eli Wolandin ( Oleg Basilashvili) vierailu 1930-luvun Josif Stalinin Moskovassa, ja ne kaikki kulkevat rinnakkain.

Tänäisessä, vasta 3. jaksossa runoilija Bezdomnyi ( Vladislav Galkin) keskustelee psykiatrisella klinikalla professori Stravinskin ( Vasili Livanov) kanssa oudoista kokemuksistaan. Woland aloittaa Varietee-teatterissa mustaan magiaan perustuvat näytännöt. Seuraavaksi (osassa 4/10) Varietee-teatterissa hurja meno jatkuu, ja juontaja Bengalski ( Andrei Urgant) kokee kovia. Bezdomnyi saa potilashuoneeseensa vierailijan, joka kertoo kirjoittaneensa romaanin Pontius Pilatuksesta.

Sarja johdattaa katsojan eettisten arvojen maailmaan: totuuteen, valheeseen, kostonhimoon sekä ennen kaikkea rakkauteen. Saatana saapuu Moskovaan on sarjana helppotajuisempi kuin Bulgakovin romaani, mutta siinäkin ovat ongelmallista sekä suhteellisuudet että suhteettomuudet. Sarjassa on äärettömän paljon ajankohtaista ainesta, jotka ymmärtää myös nykyajan katsoja - jos hän on perehtynyt taustoihin tarkemmin.