Yle nousi ykköseksi

Yleisradio on ilmeisesti toista viikkoa maamme suurin verkkomedia. Yle.fi:ssä kävi viime viikolla 4,7 miljoonaa eri selainta. Se on ehkä noin 3,3–3,5 miljoonaa eri kävijää.

Kakkosella eli Iltalehdellä oli 2,8 miljoonaa kävijä ja kolmantena olevalla Ilta-Sanomilla 2,6 miljoonaa.

Sitten on pitkä väli. MTV:llä oli 1,9 miljoonaa ja Helsingin Sanomilla 1,6 miljoonaa eri kävijää.

Yleisradion luvut eivät ole suoraan vertailukelpoisia muihin medioihin verrattuna, sillä Yle ei ole mukana medioiden käyttäjämääriä mittavassa TNS Metrixissä. Ylen mukaan se ei tarvitse lukuja kaupallisiin tarkoituksiin, ja yhtiö seuraa suosiotaan omilla analyyseillaan.

Verkkosivustojen eri kävijöiden mittaaminen on hetkittäin ollut kiistanalainen asia, sillä käyttäjäluvut perustuvat osittain muuntokertoimiin, joilla pyritään yhdistämään saman ihmisen erilaisilla päätelaitteilla (tietokoneella, tabletilla tai vaikkapa kännykällä) oleva verkkokäyttö yhdeksi käyttäjäksi. Kerroin perustuu kyselytutkimukseen.

Yle mittaa lukujaan Comscorella ja Googlen analyysipalveluilla. Nämä luvut ovat yleensä 10–20 prosenttia korkeampia kuin TNS Metrixin luvut. Näin laskien Ylellä lienee viime viikolla ollut noin 2,7–2,9 miljoonaa eri kävijää. Tämä luku on niukasti suurempi kuin muilla suomalaisilla medioilla. Mutta jos tähän lisää Sotshi Areenan käyttäjät, Yle on suurin.

Nettisivujen eri selaimilla laskien Yle on suoraan 4,7 miljoonalla eri selaimella suurempi kuin Iltalehti (4,2 miljoonaa).

Jokseenkin luotettavasti voi siis sanoa, että Yle nousi Sotshin kisojen kiinnostuksen siivittämänä maan suurimmaksi verkkomediaksi.

Tämän kolumnin tiedot perustuvat Ylen uutistoiminnan päätoimittajan Atte Jääskeläisen viime päivien tweettauksiin ja häneltä kysyttyihin lisätietoihin Ylen luvuista.

Onko Yle suurin kisojen jälkeenkin? Yle on panostanut verkkojakeluun, joten se saattaa hiljalleen ottaa pysyvän paikan ykkösenä. Yle on jo kehityksen imagokärjessä. Ennen Helsingin Sanomat oli tableteissa ja verkossa kehityksen lipunkantaja, mutta viimeistään Sotshin myötä paikka on siirtynyt Ylelle.

Sotshi Areena on ollut suurmenestys. Tableteille tehty sovellus on herättänyt innostusta ihmisissä. Sitä on kehuttu paljon.

Ensimmäistä kertaa urheilusta kiinnostunut katsoja on voinut seurata kaikkien lajien kilpailut suorana tai katsoa lähetykset jälkitallenteina.

Sotshi Areenassa on parhaana päivänä käynnistetty viisi miljoonaa kertaa videon katselu. Viime sunnuntaihin mennessä Sotshi Areenasta oli avattu 22 miljoonaa videota, mutta appin käyttäjiä on ollut noin 300 000.

Luvut kertovat, että television katsomista siirtyy vauhdilla tablettien ja mobiililaitteiden videopalveluihin.

Ylen olympiapanostukset ovat suuria. Studioissa on nähty lähes kaikki maamme urheiluasiantuntijat.

Ylellä on Sotshissa 175 ihmistä. Heistä on 75 kansainvälisessä tuotannossa, josta Yle saa tuloja. Kotimaan ohjelmaa tekee vuorilla 35 henkilöä ja olympiapuistossa 65 ihmistä. Lisäksi Pasilassa on suuri Sotshi-studiokompleksi.

Yle on nyt näyttänyt voimansa.