Yle televisioi olympialaiset

Kaksi viikkoa sitten julkaistiin shokkiuutinen: Yle ei näytä olympialaisia ensi vuoden Rio De Janeiron kisojen jälkeen.

Uutisissa taidettiin tosin mennä asioiden edelle. Mitä enemmän olen asiaa puntaroinut, sitä vakuuttuneempi olen, että Yle näyttää olympialaisia jatkossakin.

 

On fakta, että Yle hävisi tarjouskilpailun olympialaisten tv-oikeuksista. Tässä ei kuitenkaan ole mitään uutta, vaan samalla tavalla kävi kahdella edelliselläkin kerralla. Lopulta Yle hankki tv-oikeudet alkuperäiseltä ostajalta, urheiluoikeuksia välittävältä Sport Fivelta.

Uutta on se, että viimeisimmän tarjouskisan voittaneella Discoverylla on julkaisualustoja Suomessa. Peräti 1,3 miljardia olympialaisten tv-oikeuksista pulittaneen tv-yhtiön kanavia ovat Kutonen, TV5, Frii ja Eurosport.

Olympialaisten televisiointiin tarvitaan kuitenkin paljon muutakin kuin tv-kanavia.

Tarvitaan resursseja ja työvoimaa, joita Discoverylla ei tällä hetkellä ole Suomessa läheskään riittävästi. Ja tarvitaan liiketaloudellista logiikkaa, jota olympialaiset tuskin tarjoavat.

 

Suomen lainsäädäntö takaa yhteiskunnallisesti merkittäviksi määriteltyjen urheilutapahtumien näkymisen vapailta kanavilta. Olympialaiset kuuluvat tähän joukkoon, joten kisoilla on vaikea houkutella uusia kanavapakettien ostajia.

Vaikka maksulliselle puolelle saataisiinkin ujutettua jotain koko kansaa kiinnostavaa, ovat olympialaiset maksutelevision näkökulmasta liian lyhyt tapahtuma. Esimerkiksi MTV on ollut pulassa maksu-tv:n vetonaulaksi hankittujen jääkiekon MM-kisojen kanssa, kun kuluttajat tyytyvät ”yhteiskunnallisesti tärkeisiin peleihin” tai irtisanovat sopimuksensa heti kisojen jälkeen.

Siksi on vaikea uskoa, että muutaman suomalaisen selostajan kanava lähtisi tekemään näin pienellä markkina-alueella olympialaisten vaatimia jättipanostuksia.

Kysymys on ison pelin sivujuonteesta. Discovery teki miljardikauppansa Euroopan isoja maita ajatellen. Suomessa sen sijaan odotellaan, milloin ja mihin hintaan Yle hankkii jo kerran häviämänsä oikeudet.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.