Ylivoimainen Sebastian Vettel pilaamassa hienon kauden

Formula 1 -sarjassa rakastetaan tilastoja. Kuluvalla kaudella uusia merkintöjä on taas tehty paljon, mutta tällä kertaa osa niistä on melko erikoisia.

Esimerkiksi toukokuussa Turkin grand prix'ssä tehtiin yhteensä 82 varikkopysähdystä. Kisan voittanut Sebastian Vettel kävi vaihtamassa renkaansa neljä kertaa kisan aikana, kun aikaisempi vuosina on pärjätty kahdella stopilla. Kaksi viikkoa sitten Kanadassa kisan lähdön ja maalin tulon välillä oli neljä tuntia. Siitä tosin pari tuntia odoteltiin sateen taukoamista, ja siinä sivussa nähtiin yksi kautta aikojen tapahtumarikkaimmista kilpailuista.

Suomalaiset ovat hiljalleen kaikonneet sarjan luota. Suurin syy lienee maksullisista tv-lähetyksistä huolimatta suomalaisten vaisuus. Heikki Kovalainen on viimeiset puolitoista vuotta kurvaillut sijoilla ynnä muut. Lotuksen vauhti on parantunut tällä kaudella roimasti, mutta pisteistä sillä ei vielä taistella. Ne lajin ystävät, jotka ovat jaksaneet seurata kilpailuja vaisusta suomalaismenestyksestä huolimatta, ovat nähneet erikoisen alkukauden.

Rengastoimittaja Pirelli lanseerasi tälle kaudelle renkaat, joiden ei ole tarkoituskaan kestää pitkään. Avattava takasiipi ja jo viime kaudelta tuttu KERS-laite ovat tehneet ohittamisesta lastenleikkiä. Ohituksia nähdään kisoissa enemmän kuin vuosiin, eikä 2000-luvun alun tylsää jonossa ajelua enää harrasteta. Kanadassa vielä sade antoi kisalle oman mausteensa, ja soppa oli valmis. Kärkikuskit kolaroivat keskenään ja hetken aikaa myös vuoden 2009 maailmanmestarin Jenson Buttonin kisa näytti tuhoontuomitulta. Turva-auton lukuisat vierailut estivät hallitsevaa mestaria Vetteliä pääsemästä karkuun. Letkan hännillä käväissyt Button poimi auton yksi kerrallaan ja nousi pari kierrosta ennen maalia jo Vettelin kantaan. Viimeisellä kierroksella Vettel teki virheen, Button kiitti ja ajoi uransa komeimpaan voittoon. Montrealissa tosin on aina nähty mielenkiintoisia kisoja, toisin kuin Valenciassa, jossa ajetaan viikonloppuna.

Kanadan tapahtumia muistellaan varmasti vielä vuosien kuluttua, vaikka muuten hienon kauden on pilaamassa yksi asia. Vettelin virheestä huolimatta ero MM-sarjan kakkoseen Buttoniin on 60 pistettä. Se tarkoittaa nykyisellä pistesysteemillä sitä, että Vettel saisi jäädä kahdessa seuraavassa kisassa pisteittä, ja johtaisi silti kymmenellä pisteellä, vaikka Button voittaisi ne molemmat. Eikä englantilainen ollut monenkaan papereissa Vettelin kovin haastaja. Nopeampina pidetyt Lewis Hamilton ja Fernando Alonso alkavat olla jo tässä vaiheessa toivottoman tilanteen edessä, vaikkei kausi ole edes puolivälissä.

Tällä tahdilla Vettel varmistaa toisen mestaruutensa hyvissä ajoin ennen kauden loppua. Hän on voittanut seitsemästä kilpailusta viisi ja sijoittunut kahdesti toiseksi. Kausi 2011 muistuttaa tässä asiassa paljon vuotta 2002, jolloin eräs toinen saksalainen kuljettaja sijoittui jokaisessa kilpailussa kolmen parhaan joukkoon. Tämän saksalaisen ylivoima oli niin murskaavaa, että monet katsojat kaikkosivat lopullisesti sarjan parista. Silloin myös moni, minä mukaan lukien, kääntyi todenteolla häntä vastaan. Vasta viime kilpailussa ilahduin ensimmäisen kerran vuosikausiin tämän vanhan mestarin otteista. Eläkkeeltä palannut kuljettaja näytti ensimmäisen kerran paluunsa jälkeen todelliset taitonsa, vaikka jäikin neljänneksi.

Toinen saksalainen, Vettel, on erittäin pidetty kuljettaja. Häntä on helpompi kannustaa kuin kiukuttelevia Hamiltonia tai Alonsoa, tai melko värittömiä Buttonia tai Mark Webberiä. Vettel on matkalla yhdeksi lajin legendosta, mutta tuleeko hänestä lopulta yhtä inhottu kuin siitä toisesta saksalaisesta? Siitä, joka kaikesta huolimatta voitti seitsemän mestaruutta ja 91 kilpailua. Siitä, joka on tilastojen mukaan kautta aikojen paras F1-kuljettaja. Siitä Michael Schumacherista.

Kirjoittaja on Keskisuomalaisen urheilutoimittaja