Yrittäjyyttä ja kasvua rajakylissä

Vaikka viime vuodet ovat merkinneet kiihtyvää keskittymistä Jyväskylän seudulle, on Keski-Suomessa vireitä yrityksiä ja kasvavaa vientiteollisuutta myös maaseudulla. Enkä tarkoita Jämsän ja Äänekosken metsäteollisuutta vaan sananmukaisesti maakunnan rajakylissä kukoistavia yrityksiä.

Moni on huomioinut kuorma-autojen perävaunujen roiskeläppien neljä kirjainta, Jyki. Mutta moniko tietää, että Jyki Oy on varatuomari Aki Sirénin ja hänen perheensä omistama keskisuomalainen yritys, joka valmistaa kuorma-autojen perävaunuja Jämsän Länkipohjassa.

Jykin vaiheet ovat kiintoisa kappale Suomen teollisuushistoriaa.

Suomen Kuorma-autoliitto perusti vuonna 1966 perävaunutehtaan Ruotsin kuorma-autoilijoiden liiton vastaavasta yhtiöstä mallia ottaen, joten alkuhistoria noudattelee yleistä toimintatapaa sodanjälkeisessä Suomessa. Länsinaapurista otettiin mallia kaikessa mahdollisessa. Ensimmäiset perävaunun piirustuksetkin saatiin Ruotsista.

Jykin tehtaan sijoituspaikaksi valikoitui Längelmäen pitäjän Länkipohja.

Kuorma-autoliitto omisti yhtiön 20 vuotta, jonka jälkeen Jyki siirtyi sijoitusyhtiö Spontelille. Pelkästään kotimaan markkinoilla toiminut yritys ajautui vaikeuksiin 1990-luvun alussa ja konkurssiin vuonna 1994.

Konkurssi ei kuitenkaan merkinnyt kaiken loppua, vaan uuden alkua.

Seutukunnalla oli yrityksen tulevaisuuteen uskovia toimenmiehiä. Ratkaisevaa oli Jykin aiemman toimitusjohtajan Juha Inkiläisen aktiivisuus. Hänen johdollaan ”Seitsemän veljestä” osti konkurssipesän, ja perävaunujen valmistus aloitettiin uudelleen. Muina omistajina olivat Jykillä työskennelleet Jouko Sokka, Esko Nurmi, Tapio Heinonen, Jaakko Lindström ja edesmennyt Mikko Virolainen sekä Aki Sirén, joka houkuteltiin mukaan, koska yrityksessä arveltiin tarvittavan lakimiestä.

Tänä päivänä Sirén on Jyki Groupin pääomistaja ja toimitusjohtaja. Konserniin kuuluu Jyki Oy:n lisäksi Forssassa Fokor Oy, joka on maan johtavia kuorma-autojen umpikorien valmistajia.

Jyki Group -konserni työllistää kaikkiaan noin 130 henkeä, joista Länkipohjassa noin 80. Liikevaihto on 29 miljoonaa euroa.

Viime vuosina uusitussa ja laajennetussa Länkipohjan tehtaassa valmistetaan eniten perävaunuja puutavaran kuljetukseen, mutta myös vaihtolava-, kasetti- ja lavaperävaunuja. Vientiin menee tuotannosta noin puolet ja sillä suunnalla nähdään kasvun mahdollisuuksia. Mutta esimerkiksi Äänekosken näkymät kasvavana puunjalostuskaupunkina merkitsevät puutavaran kuljetuskapasiteetin lisäämisen tarvetta Keski-Suomessakin. Tulevaisuuden näkymät ovat hyvät.

Jyki on yksi esimerkki vahvasta yrityksestä Keski-Suomen rajakylässä. Eikä se ole ainut kaukana Jyväskylästä sijaitseva keskisuomalainen yritys. Samaan sarjaan kuuluu muun muassa Löytösen veljesten Betset Oy Kyyjärvellä. Keuruun Haapamäellä on valtakunnallisesti merkittävä elintarviketeollisuuden perheyritys, maineikkaan Vaissin tilan perustalle rakennettu Suomen johtava kaalikääryleiden valmistaja Vaissi Oy.

Keski-Suomessa on perinnettä ja perustaa koko maakunnan kehitykselle.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.