Yrityksen pitää noudattaa omia arvojaan

Viime aikoina monen yrityksen on todettu toimineen lakien ja arvojensa vastaisesti. Arvojen vastainen toiminta ei välttämättä ole laitonta. Silti se on vahingollista, sillä uskottavuutta se syö.

Toisaalta lakien noudattaminen ei välttämättä riitä, sillä moraaliton toiminta voi näyttää sekä asiakkaiden että omien työntekijöiden mielestä pahalta. Esimerkki tavallisen ihmisen elämästä valottaa asiaa: puolison pettäminen ei ole rikollista, mutta liki kaikkien mielestä moraalitonta ja siksi väärin.

Yritysmaailmassa arvoja on pohdittu seminaareissa ja konsulttivetoisissa tapahtumissa parinkymmenen vuoden ajan. Yritysjohdon sietääkin miettiä arvojen sisältöä ja niiden tarkoitusta.

Yrityksen jokaisen työntekijän täytyy ymmärtää ja sisäistää, mitä sanat tarkoittavat ja kuinka ne työpaikalla näkyvät. Esimerkiksi asiakaslähtöisyys, luotettavuus ja sitoutuminen voivat helposti sopia sekä pörssiyhtiölle että terroristijärjestölle.

Arvoja on noudatettava kaikissa tilanteissa, muuten ne ovat tyhjää sanahelinää. Se ei ole helppoa, sillä esimerkiksi yrityksen yt-neuvottelu voi asettaa yrityksen omat arvot ja niiden noudattamisen kelmeään valoon. Ylin johto on koko ajan suurennuslasin alla eikä voi olla itse asettamiensa arvojen yläpuolella.

Autonvalmistajat näyttävät olevan arvotonta sakkia. Moni autonvalmistaja on myöntänyt huijanneensa päästö- tai kulutustesteissä. Japanilaisen Mitsubishin vuosikymmenien ajan kestänyt huijaus saattaa merkitä koko autonvalmistuksen loppua.

Myös rengaspuolella tapahtuu, kun EU aikoo testata tuhansia autonrenkaita selvittääkseen, vastaavatko ne ominaisuuksiltaan tehtaiden omia lupauksia.

Myös yksittäinen ihminen voi määritellä oman elämänsä arvot. Niiden tarkoitus on ohjata ajattelua ja toimintaa etenkin silloin, kun suunta on hukassa. Arvot auttavat ihmistä suunnistamaan, kun hän kohtaa elämässään ikäviä yllätyksiä ja joutuu tekemään suuria valintoja.

Omia arvojaan pitää noudattaa. Arvojen mukaista toimintaa ei ole, jos rehellisyyden arvokseen mainitseva huiputtaa esimerkiksi korttipelissä. Kotimaisuuteen hankinnoissaan luottavan ei pitäisi noutaa halvempaa tavaraa ulkomailta. Kierrätystä arvostava ei visko lasipurkkeja sekajätteisiin.

Jos joutuu toimimaan omien arvojensa vastaisesti esimerkiksi työpaikalla, se aiheuttaa stressiä ja pahaa mieltä. Esimerkiksi kristillisyyteen nojaava ihminen ei katso työpaikalla vellovaa valehtelun ja selkään puukottamisen kulttuuria hyvällä.

Rehellisyyden kaikessa toiminnassaan ohjenuoraksi ottaneen on vaikea hyväksyä työpaikkansa myyntikulttuurissa vähäisiäkään huijaamiseen liittyviä toimintatapoja.

Sijoittajan kannattaa valita sijoituskohteensa siten, että oma ja sijoituskohteen arvomaailma ei ole ristiriidassa. Esimerkiksi ympäristöasioista huolehtivan sijoittajan ei ole mielenrauhan vuoksi hyvä sijoittaa yritykseen, joka ei ympäristöstä piittaa. Jälleen kerran, tässäkin kannattaa katsoa, mitä yritys tekee eikä niinkään sitä, mitä se juhlapuheissa sanoo.

Kirjoittaja toimii OP:ssa asiantuntijapäällikkönä.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.