Äänekosken terveyspalveluilla näyttää olevan pallo hukassa

Vielä Ääneseudun terveydenhuollon kuntayhtymän aikaan terveyspalvelut toimivat selvästi paremmin kuin nykyisin Äänekosken kaupungin omana toimintana. Asiakaskokemuksen perusteella katsottuna palvelut toteutettiin kuntayhtymässä hallitummin ja selkeämmin. Nykyisin pallo sen sijaan näyttää olevan pahasti hukassa.

Kun torstaina 9. maaliskuuta soitin terveyskeskuksen ajanvaraukseen, oli vastaus sama kuin se on ollut aiemminkin. Lääkärinaikoja ei ole enää kuluvalle kuulle ja huhtikuun aikoja voi tiedustella vasta 20. maaliskuuta alkaen. Moiseen 20. päivän ihmeeseen tosin ei ole luottamista: ajanvarauksen alettua ajat ovat käytännössä jo menneet.

Niinpä varasinkin muun kuin lääkärinajan. Sain ajan terveydenhoitajalle. Hänen onnistui varata minulle myös lääkärinaika huhtikuulle 2017. Lääkäri on vieläpä listalääkärini, josta kuulin eräältä hoitajalta sattumoisin noin vuosi sitten – ja hämmästyin. Hoitajan vastaus tuolloin oli uskomaton: ”Niin, useimmat eivät tiedä, hi hi hi hi!”

Ihmettelen, mitä hauskaa asiassa oikein on. Kelan OmaKanta-verkkopalvelun potilaskertomustiedoistani huomasin Keski-Suomen keskussairaalan lääkärin jo kauan ennen tiedonsaantisattumaa kirjaaman suosituksen omalääkärin nimeämiseksi.

Lääkärinaikojen varaaminen elää Äänekoskella nykyään teoriassa kuukauden kerrallaan – käytännössä ei sitäkään, päivitys jos kerta tehdään vain kuukausittain. Toistuva ”ei-oo”-surkeus onkin mielestäni esimerkki yksiselitteisen kehnosti hoidetusta työnjohtotyöstä; työvuorojakaan ei suunniteltane kyllin pitkälle. Veronmaksajana ja asiakkaana tällainen tuntuu pahalta. Nämä ongelmat lienevät myös isoimmat syyt sille, miksei käytössä ole sähköistä ajanvarausta lääkärille tai edes hoitajalle.

Kerran sähköisestä ajanvarauksesta paikan päällä hoitajilta kysyttyäni sain surkuhupaisan vastauksen: sen käyttöönoton myötä nuoret veisivät kaikki ajat, eikä vanhoille jäisi mitään. Voiko typerämmin vastata, ja mistä kumpuaa tuo järjetön ajatus, että nuoret huvin vuoksi rynnistäisivät lääkäriin Äänekosken terveyskeskukseen, jos ajan voisi varata sähköisesti? Täällä kun nuoria, valitettavasti, hädin tuskin enää edes asuu.

Itse olen vanha, ja tuon hölmön vastauksen mukaanhan meille iäkkäille pitäisi nyt niitä lääkärinaikoja riittää. Vaan kun ei, niin ei. Onko (lähi)hoitajilla valta kieltää sähköinen ajanvaraus, puhumattakaan sähköisestä laskutuksesta?

Näen kalliina, kankeana ja ympäristönkin kannalta huonona toimintatapana nykyisen asiakasmaksujen laskuttamisen vaihtoehdoitta, eli että paperilasku joka ripsauksesta ja rapsauksesta postitetaan aina kirjeenä potilaalle.

Minulla ei ole mitään käytännössä toimivia uudistuksia vastaan. Toistaiseksi Äänekosken terveyspalveluja koskevat uudistukset sähköistä päiväpoliajan jononseurantaa lukuun ottamatta vain näyttävät toimivan pelkästään paperilla.

Birgitta Kokkonen

Äänekoski, Suolahti

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Uusimmat

Mielipidekirjoitus

Lyhyet

Lyhyet

Lyhyet

Syyttäjälaitosta pitikin uudistaa

Jyväskylän joukkoliikenne edullisemmaksi

Suomen rahanpesulaki kaipaa pikaista remonttia

Lyhyet

Lyhyet: Kierrätys- ja uusiutuvat luonnonvarat on pop in! Missä viipyy puukorinenauto, fillareita on jo?

Mielipide: Jyväskylä kehittyy – vai kehittyykö?

Mielipide: Rapautuuko lukion yleissivistävyys?

KSML.fi:n uutiskirje

Tilaa KSML.fi:n uutiskirje. Saat joka iltapäivä viisi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Tilaus on maksuton.