Aallon henkeä Hämeenkadun kaavaan

Seminaarinmäen alueella sijaitseva Hämeenkadun kaava on loppusuoralla. Kaavan edetessä talojen massoja on kevennetty, muttei riittävästi. Edelleen Vapaudenkadusta kasvaa korkeita, tiheään suunniteltuja taloja. Niiden muotokieli ja sijoittelu eivät sovi alueen historialliseen luonteeseen. Myös liikennesuunnitelmien toimivuus on epävarmaa.

Hämeenkadun alueen oli tarkoitus toimia Jyväskylän eteläisenä maamerkkinä. Painopiste siirtyi kuitenkin Ruusupuistoon viereiselle tontille. Näyttävyyttä ei tarvitse hakea enää massoilla vaan harkitulla kokonaisuudella, joka kunnioittaa Alvar Aallon ja Wivi Lönnin perintöä.

Ensimmäiset luonnokset alueesta hahmoteltiin vuonna 2009. Arkkitehtitoimisto AT luonnosteli kaavan, jossa Vapaudenkadun varteen sijoitettaisiin 2-kerroksisia pientaloja, joiden harjakatot mahdollistaisivat ullakkoasumisen. Muotokieleltään talot olivat päivitettyjä versioita Alvar Aallon Casa Laurenista, joka sijaitsee Vapaudenkadun ja Minna Canthinkadun risteyksessä. Vuoden 2010 luonnoskilpailussa korostettiin mieluummin tehokkuutta. Kevyt, puuarkkitehtuurin mahdollistava luonnos hautautui arkistoihin eikä se sellaisenaan koskaan noussut vaihtoehdoksi. Voisiko luonnoksesta vielä pelastaa jotain kaavaan? Puuverhoillut, aaltomaiset perheasunnot tervehtisivät kadun vastapäätä kohoavaa perinteistä Wivi Lönnin arkkitehtuuria.

Vuonna 2012 kaupunkirakennelautakunta jäi puurakentamisessa tavoitteestaan. Nyt olisi mahdollisuus tasapainottaa tilanne. Mitä matalammaksi puuverhoillut talot voitaisiin rakentaa, sitä kohtuullisemmat olisivat kustannukset ja asuntojen jälleenmyyntihinta. Jos Hämeenkadulle tahdotaan rakentaa massoja, tulisi niiden sijaita Hannikaisenkadun puolella. Tällöin ne myös suojaisivat Seminaarimäen aluetta liikennemelulta.

Alueelle on määrä muuttaa 400 uutta asukasta. Liikennesuunnitelma on valmis, mutta rahat sen toteuttamiseen hamassa tulevaisuudessa. Mattilanniemen alue on jo nyt ruuhkainen. Jotta Seminaarinmäki ei ruuhkautuisi enemmän, julkisen liikenteen sujuvuudesta on huolehdittava. Hyvät bussiyhteydet eri puolille kaupunkia vähentäisivät mahdollisesti myös tarvittavien autopaikkojen määrää ja rakennuskustannuksia.

Jyväskylässä on säilynyt vähän vanhoja, arkkitehtoonisesti arvokkaita asuinalueita. Kasvava Jyväskylä tarvitsee uusia, tehokkaasti rakennettuja alueita. Hämeenkadun alue ei kuitenkaan ole soveltuva sellaiselle. Tehokkaampaa suunnittelua voidaan kohdistaa esimerkiksi Kankaan alueelle ilman, että sillä vaarannettaisiin kulttuuriperintöämme.

Marjo Pakka

varavaltuutettu, kaupunkirakenneltk:n jäsen (kok.)

Jyväskylä

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.