Ajanvaraus paras, mutta jonottaakin saa

Aino Martikainen kysyy Keskisuomalaisen mielipidepalstalla (9.10.), miksi häntä ei palveltu Jämsän poliisiaseman lupapalvelussa ilman ajanvarusta ja mistä tällainen asiakkaan kyykyttämiseltä vaikuttava työnohjeistus valtion ylläpitämään virastoon on annettu.

Poliisihallitus on 19.6. 2014 antamallaan poliisilaitosten lupahallinnon asiakaspalvelun ajanvarausta koskevalla ohjeellaan määritellyt lupahallinnon asiakaspalvelun pääsäännöksi ajanvarauksen.

Jonottamalla asiointi ilman ajanvarausta tulisi kuitenkin myös olla mahdollista poliisilaitoksella.

Linjaukseen sisältyy ajatuksena se, että asiakas asioi henkilökohtaisesti ajanvarauksella, ellei prosessin erityispiirteistä muuta johdu.

Ajanvarauksella toteutettavan palvelun avulla on pystytty hallitsemaan jatkuvasti lisääntyviä lupamääriä ja asiakaspalvelupisteiden ruuhkautumista.

Poliisipalvelujen sähköisen asioinnin jatkuva kasvu ja kehittäminen helpottaa painetta asiakaspalvelussa, mutta lupamäärien jatkuvasti lisääntyessä lisääntyy myös töiden määrä.

Lupapalvelussa henkilökohtaisesti, postitse ja sähköisesti vastaanotetut hakemukset on myös ehdittävä käsitellä sekä huolehtia muista lupapalvelulle kuuluvista työtehtävistä asiakaspalvelutehtävien lomassa. Tämän vuoksi asiakkaille esitetään aina ajanvarauksella asiointia, mikäli asialla ei ole kiire.

Valtionhallinnon säästövelvoitteet ovat heikentäneet poliisin lupahallinnon käytettävissä olevia henkilöresursseja ja palvelutarjontaa merkittävissä määrin.

Asioinnin varmistamiseksi ja turhien asiakaskäyntien välttämiseksi asiakkaita ohjataan varaamaan aika etukäteen joko sähköisesti poliisin nettisivuilta tai arkisin puhelimitse.

Marita Nieminen

Keski-Suomen lupapalveluyksikön päällikkö

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.