Ajokortti-iän laskemisen aika on juuri nyt

Keskisuomalainen tarkasteli pääkirjoituksessaan 4.11. liikenteen turvallisuusvirasto Trafin pohdintaa ajokortin myöntämisiän laskemiseksi 16 vuoteen. Jo liikenteessä olevien mopoautojen rinnastaminen taajamaliikenteessä henkilöautoihin on oikea havainto. Erona ovat lähinnä näiden kulkuneuvojen ominaisuudet ja kuljettajien iät.

Sen sijaan ajokortti-iän laskemisen tuomat lisäsäädökset kuulostavat pääkirjoituksessa oudolta päättelyltä. On toki totta, että osalla 16-vuotiaista ajo-osaaminen ei välttämättä ole samalla tasolla kuin nykyisin esimerkiksi ensin mopoautolla liikenteessä ajaneella 16-vuotiaalla ja sen jälkeen 18-vuotiaana ajokortin suorittaneella. Tällaisia ikään perustuvia vertailuja on kuitenkin vaikea tai jopa mahdoton tehdä yleistäen. Jokainen meistä kun on yksilö.

Mitä siitäkään tulisi, jos ajo-oikeus päättyisi tietyllä kellonlyömällä tai rajoittuisi tiettyyn kuntaan, kuten pääkirjoitus esittää? Luultavasti ei muuta kuin uusia turhia uusia säädöksiä ja lakeja, joiden valvontaan poliisin jo muutenkin liian pienet resurssit eivät riittäisi.

Huolehtimalla laadukkaasta liikenneopetuksestamme pidämme parhaiten huolen siitä, ettei typerälle lisäsääntelylle ole tarvetta. Tekemällä riittäviä muutoksia opetukseen, esimerkiksi sen kestoon ja ajokokeisiin, huomioimme myös nuorempien oppimisen kohti turvallista liikennekulttuuria.

Joonas Könttä

europarlamentaarikon avustaja

Jyväskylä

Uusimmat

Mielipidekirjoitus

Lyhyet 26.5.

Suomi on ilmastorikollinen

Metsäteollisuuden talousmetsät eivät sovellu luontoretkeilijöille

Luonnon hävityksen kauhu odottaa meitäkin Laukaassa

Onko masentunut ihminen sairas?

Lyhyet 25.5.

Koulussa huomio perustaitoihin

Alle 18-vuotiaan työllistäminen on vastuullinen teko

Hallitusohjelmaan kansallinen talous- taidon ohjelma

Sain hyvää palvelua

KSML.fi:n uutiskirje

Tilaa KSML.fi:n uutiskirje. Saat joka iltapäivä viisi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Tilaus on maksuton.