Arvostelu numeroilla auttaisi

Peruskouluissa oppilas saa ensimmäisen numeroilla arvioitavan todistuksen vasta seitsemännellä luokalla. Koko alakoulun ajan oppilas saa vain sanallisen arvion opiskelusta.

Oppilaat eivät saa tarpeeksi tietoa omasta osaamisestaan alakoulussa, kun todistuksessa lukee esimerkiksi ”hyvä” tai ”tyydyttävä”. Alakoulun alkupuolella sanallinen arvosana riittää, mutta 6. luokalla se ei kerro osaamisesta tarpeeksi. Oppilaiden on 7. luokalla vaikeaa hahmottaa, mitä hyvä arvosana vaatii ja mitä sen eteen pitäisi tehdä.

Jos oppilas saisi numeroarvosanan jo alakoulussa, hän hahmottaisi paremmin oman osaamisensa. Oppilaiden pitäisi saada numeroarvosanoja jo alakoulun loppupuolella, viimeistään 6. luokalla. Tällöin olisi enemmän aikaa parantaa osaamistaan, jos sitä sattuu olemaan enemmänkin.

 

Emma Krats

Kuokkalan yhtenäiskoulu 8E

Jyväskylä

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Uusimmat

Mielipidekirjoitus

Lyhyet

Lyhyet

Lasten hyvinvointi erilaistuu ja eriarvoistuu Suomessa

Outoa ja tahallista väärinymmärrystä

Suomen peruskoulun kohtalonkysymys

Lyhyet

Lyhyet

Missä viipyvät teot Keski-Suomelle?

Jos historia ei opeta, se rankaisee

Yhteinen aika vanhempien kanssa on lapsen oikeus

KSML.fi:n uutiskirje

Tilaa KSML.fi:n uutiskirje. Saat joka iltapäivä viisi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Tilaus on maksuton.