Asiakas keskiöön

Palveluseteli, palvelutalo, palvelusuunnitelma, palvelulupaus? Innovatiivista sote-maakuntamallia ei tulisi kuvata näillä vanhoilla asiakasta objektivoivilla käsitteillä.

Onneksi valtakunnan tasolla on jo käytössä uusia käsitteitä, joissa asiakkaan oma rooli on keskeinen. Esimerkiksi asiakassuunnitelma ja asiakasseteli antavat kuvan asiakkaan aktiivisuudesta ja osallisuudesta.

Meissä asiakkaissa verkostoinemme on paljon potentiaalia, joka tulisi saada käyttöön myös elämän eri kriisitilanteissa. Haluamme olla aktiivisia niin terveytemme edistämisessä kuin sairautemme hoidossa. Osaamme kertoa, neuvotella ja valita, kun saamme siihen mahdollisuuden ja kylliksi tietoa. Toivonkin sote-maakunnan väestä itselleni yhdenvertaisia kumppaneita, joiden kanssa voin suunnitella nykyistä ja tulevaa elämääni aktiivisena asiakkaan, en passiivisena palvelujen vastaanottajana.

Aila Pikkarainen

Muurame

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Uusimmat

Mielipidekirjoitus

Lyhyet

Hoitajamitoitus-vääristelyä

Lyseo käräjäoikeuden kodiksi

Suomessa on hyviä ja huonoja maahanmuuttajia

Lyhyet

Lyhyet

Lyhyet

Lyhyet

Keski-Suomen kuntien talous on saatava kuntoon

Eläkkeiden alentaminen tuhoisaa taloudelle

KSML.fi:n uutiskirje

Tilaa KSML.fi:n uutiskirje. Saat joka iltapäivä viisi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Tilaus on maksuton.