Asiakasko terveydenhuollon keskiössä?

Jyväskylän apulaiskaupunginjohtaja Pekka Utriainen ja kuntayhtymäjohtaja Mikael Palola Saarijärveltä korostavat mielipidekirjoituksessaan (Ksml 2.5.) asiakkaan valinnanvapautta terveydenhuollon uudistamisen lähtökohtana. Kuntalaisille pitäisi antaa mahdollisuus itse valita palvelun tuottaja tarjomalla kunnan palveluseteli kattamaan kustannuksia muun kuin oman terveyskeskuksen palvelun käyttämiseksi.

Tämä kuulostaa hyvältä, mutta voisiko siitä olla potilaan hoidon kannalta haittaa? Eikö lääkärillä tai hoitajalla pitäisi olla käytössään mahdollisimman täydelliset potilastiedot aikaisemmista sairauksista, tutkimuksista ja hoidoista, sekä lääkityksestä ilman, että niitä yritetään (jos edes yritetään) selvittää kenties sekavalta potilaalta?

Vertaa tätä omalääkäripalvelun ideaan. Kuinka potilas edes voi nykyisen käytännön mukaan saada tiedot ajoissa yksityisen palveluntuottajan käyttöön? Potilaan pitäisi lain mukaan saada omat potilastietonsa, mutta kysyessäni asiaa terveyskeskuksen ”luukulla” kerrottiin siihen tarvittavan lääkärin lupa, ja sitä ei varmaan tänään saada. Niinpä tiedot jäivät.

Samat asiantuntijajohtajat kirjoittavat: ”Hyvin toimivan terveyskeskuksen potilailla ei ole tarvetta hakea palveluja muualta. Sen sijaan jos toiminta ei suju, potilaalla on mahdollisuus saada hoito nopeasti muualta.”

Millähän tiedoilla ja kriteereillä potilaan pitäisi pystyä valitsemaan yhtä hyvä palvelu yksityiseltä palveluntuottajalta ja vielä samoilla kustannuksilla?

Johtajien ratkaisuna johtamiensa organisaatioiden huonon henkilöstöpolitiikan aiheuttamaan lääkärivajeeseen toimiva pikaratkaisu on ohjata potilaat pois terveyskeskuksen jonoista. Mutta onko se myös meille veronmaksajille hyvä ratkaisu? Olemme kustantaneet tilat, laitteet ja johtajat toiminnan maksimitarpeisiin, ja vajaakäytöllä niistä aiheutuu lähes samat kustannukset kuin täydellä toiminnallakin. Eikö siis ainut voittaja ole yksityinen palveluntuottaja?

Johtajat kirjoittavat: ”Entäpä jos meidän kuntatyöntekijöidenkin työpaikat säilyisivät vain sillä edellytyksellä, että onnistuisimme palvelemaan asiakkaita niin hyvin ja taloudellisesti, että asiakkaat valitsisivat oman kunnan tuottamat palvelut, vaikka voisivat vapaasti hakea palveluita myös muualta.”

Niinpä! Kyllä poliittisella johdolla pitäisi olla kykyä ja rotia vaihtaa johtoa, jos tuotantoa ei ole kyetty pitämään kilpailukykyisenä. Näin se toimii yksityisellä sektorilla, miksi ei myös kunnissa? Lisäksi omaisuustuloveroilla kikkailu pitäisi pystyä lailla lopettamaan myös lääkärifirmoilta.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Uusimmat

Mielipidekirjoitus

Lyhyet

Lyhyet

Lyhyet

Lasten hyvinvointi erilaistuu ja eriarvoistuu Suomessa

Outoa ja tahallista väärinymmärrystä

Suomen peruskoulun kohtalonkysymys

Lyhyet

Lyhyet

Missä viipyvät teot Keski-Suomelle?

Jos historia ei opeta, se rankaisee

KSML.fi:n uutiskirje

Tilaa KSML.fi:n uutiskirje. Saat joka iltapäivä viisi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Tilaus on maksuton.