Bussiliikenteen eurot?

Liikenneministeriön työryhmä on selvittänyt miten linja-autoliikenne tulevaisuudessa järjestetään. Selvitystyön yksi tärkeä tavoite oli ratkaista kaupunki- ja seutulippujen kelpoisuus kaikissa bussivuoroissa.

Työryhmässä istuneet virkamiehet ovat valinneet ainakin 11 kaupunkiseudulle viranomaisvetoisen bussiliikenteen järjestämismallin. Käytännössä tämä tarkoittaa yritysaloitteisen bussijärjestelmän siirtymistä paitsi viranomaisvetoiseksi, myös käytännössä kuntien rahoitettavaksi.

Jos bussiliikenteen järjestäminen hajautetaan monelle kaupunki- tai seutuviranomaiselle, on niillä omat lippujärjestelmät. Työryhmän linjausten mukaan kaupunkiseudun ulkopuolelta matkustavan ei ole mahdollista jatkossa käyttää nykyisenkaltaista seutulippua. Se merkitsee käytännössä lipputuloilla ja liiketoiminnan kokonaisuuden turvin yritysten ylläpitämän bussiliikenteen loppumista kaupunkiseutujen ulkopuolella.

Linja-autopalvelujen saatavuus ei saisi riippua siitä, missä palvelujen tarvitsija asuu. On mahdotonta ratkaisu, että bussiliikenne kilpailutetaan väkirikkailla alueilla, ja samalla kaikki muu linja-autoliikenne kaatuu kuntien syliin verovaroilla katettavaksi.

Kunnat ja elyt joutuvat varmaan toteamaan yritysten hakevan satojen vuorojen lakkauttamista. On selvää, etteivät yritykset enää aja kannattamattomia vuoroja asiakaspalvelun tai liikennekokonaisuuksien osana. Kuntien kannalta on ratkaisevaa ja taloudellisesti merkittävää, kuka hoitaa jatkossa lippujärjestelmän ja aikatauluinformaation.

Muutosten vaikutuksia ei vielä kukaan osaa arvioida. Lisäkustannukset koko bussijärjestelmän haltuunotosta kunnille tulevat olemaan vuositasolla 200–300 miljoonaa euroa. Virkamiehet eivät kykene kertomaan, millä keinoin edes nykyinen palvelutaso pyritään säilyttämään. Asiakaslähtöisin ja kustannustehokkain yritysaloitteinen järjestelmä halutaan nyt tuhota.

Jos haluamme, että bussialalla Suomessa on erilaisia toimijoita, isoja ja pieniä yrityksiä, paikallisesti vaikuttavia, valtakunnallisesti toimivia sekä kansainvälisiä yrityksiä, on niin valtakunnallisten kuin kuntapäättäjienkin herättävä. Viranomaiset ovat ottamassa itselleen tehtäviä, joihin heillä ei ole valmiuksia, osaamista, saati rahaa. Miksi julkinen sektori haluaa ottaa itselleen liikenteen suunnittelun yms. erityisosaamista vaativat tehtävät. Tähän saakka markkinoilla kilpailevat bussiyritykset ovat ne hoitaneet.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Uusimmat

Mielipidekirjoitus

Lyhyet

Lyhyet

Muisti on herkkä häiriintymään

Nelostien siirto loi liikennesumpun

Lyhyet

Lyhyet

Puun käyttö turvaa metsien hiilensidonnan

Tarvitsemme nopeat yhteydet

Lyhyet

Hoitajamitoitus-vääristelyä

KSML.fi:n uutiskirje

Tilaa KSML.fi:n uutiskirje. Saat joka iltapäivä viisi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Tilaus on maksuton.