City-sähköauto ja Keski-Suomen olot

Seat Mii -tyyppisen sähköauton (KSML 22.11.) saa tänä vuonna ennakkotilaamalla alle 16 000 eurolla. Ennakkotilaukset ovat jo ylittäneet maahantuojan kiintiön ensi vuodelle, mikä ei liene yllätys.

Auto on melko tilava, ja silti kevyt ja näppäränoloinen. Vastaava sähköauto soveltunee hyvin kaupunkiajoon etelärannikolle ja Ahvenanmaalle, jossa talvet ovat leutoja, mutta entä Keski-Suomeen, jos käytössä ei ole lämmitettyä tallia?

 

Oletetaan, että sähköauton käyttö ei onnistu kylmästä tallista käsin, kun ilman lämpötila on –20 C tai alle. Olen seurannut päivittäisiä lämpötiloja Jyvässeudulla seitsemänä vuonna tällä vuosikymmenellä.

Minimissään oli kolme ja maksimissaan 32 (vuonna 2010) tuollaista päivää vuodessa, ja keskiarvo oli 12. Muodostuuko liikaa päiviä, jolloin ajomatkat pitää hoitaa muulla tavoin?

Etelärannikolla ei ole juurikaan liian kylmää. Ihmetyttääkin, jos ympäristöministeriö ei ota huomioon Suomen vaihtelevaa ilmastoa laatiessaan määräyksiä latauspisteistä.

Seat Mii’ssä on vakiona 40 kW:n pikalatauslaite, joka ei taida tulla kyseeseen kotiolosuhteissa liian suuren hankintahinnan ja tehon tarpeen vuoksi. Varustukseen kuuluu myös 7,2 kW:n vaihtovirtalaturi ja lisävarusteena 1,8 kW:n Suko-tilapäislatauslaite.

Internetin tietojen mukaan 7,2 kW:n latausasema maksaa suuruusluokkaa 1 300 euroa ja ns. Suko-varustus suuruusluokkaa 400 euroa. Molempiin tulevat lisäksi asennuskulut.

Jos omistaa vapaa-ajan asunnon, sinnekin lienee syytä asentaa latauspiste. Suko-asema lataa 12 tunnissa, esimerkiksi illasta aamuun akustoon noin 21 kWh energiaa, joka riittää noin 150 kilometrin kaupunkiajoon. Siksi tämä ns. tilapäislatauslaite voisi usein muodostua ainoaksi kodin latauslaitteeksi.

 

Martti Aho

Jyväskylä

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Uusimmat

Mielipidekirjoitus

Pyhä Olavi oli tuhat vuotta sitten Norjan sankarikuningas – nyt hänestä on tulossa Jyväskylän hukattu mahdollisuus

Metso tepastelee uljaasti. Kuva: Kari Manne

Lyhyet

Vain yksi koskikara. Kuva: Tarja Kouvo

Aamu Äänekosken Kuhnamolla. Kuva: Erkki Oksanen

Ovatko selvitykset Alvasta puolueettomia?

Unohtuuko lapsen etu?

Lyhyet

Veden pullotuskin olisi ollut voimalaa parempi vaihtoehto

Lukijan kuvatRutajoen kuohuja Rutalahdessa. Kuva: Matti Hyvärinen

KSML.fi:n uutiskirje

Tilaa KSML.fi:n uutiskirje. Saat joka iltapäivä viisi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Tilaus on maksuton.