Elävä Jyväskylä ja Kirkkopuisto

Keskustankehittämisen punaisena ydinlankana on ympäristöstä tulevien kuluttajien suunta sekä kyseisen keskustan vaikutusalueen laajuus. Eli minkälainen imu (tai pako) kaupunkikeskustalla on. Mitä kauemmaksi imu ulottuu, sitä enemmän kaupunkiyhteisö mm. työllistää ja kanavoi verotuloja itselleen. Verotuloilla tuetaan yleistä hyvinvointia siten, miten sitä demokraattisesti halutaan kulloinkin painottaa.

Keskustankehittäminen pelkistetyimmillään on siis taistelua jokaisesta kuluttajasta. Näin myös Jyväskylässä, yhdessä Suomen parhaista kävelykeskustoista. Vahvan kävelykeskustan kehittäminen ei saa pysähtyä. Kilpailu kuluttajista kiihtyy. Suomalaisessa "City Idols" -kilpailussa kaikki eivät voita.

Keskusta ei ole yksittäinen rauhoitettu asumislähiö, vaan koko kaupungin yhteinen sykkivän elinvoiman ja tulevaisuuden mittari.

"Urbit" haluavat asua juuri sykkivässä keskustassa, käydä siellä töissä ja viettää kaiken vapaa-ajankin. He eivät tarvitse, eivätkä omista henkilöautoa. Mitä vahvempi keskustan kauppa- ja palvelurakenne on, sen parempi on vetovoima ja toimintaedellytykset myös joukkoliikenteellä. Kuluttajat tulevat keskustaan aina tarpeesta, kuka milläkin välineellä, osa jalkaisin. Ja viimeistään parkkihallissa loputkin jalkautuvat viihtymään ja kuluttamaan.

Kirkkopuiston uusi pysäköintilaitos palvelee laajalta alueelta saapuvia kuluttajia. Se päästää heidät sujuvasti keskeiselle paikalle, mutta rauhoittaa hallitusti kävelykeskustan ympäristöä.

Yhdyskuntarakenne vahvistuu keskustahakuiseksi lyhentäen kaikkia ajoetäisyyksiä vähentäen yleistäkin ilmastonmuutosta. Kävelykeskusta jäsentyy laadullisemmin aina, kun autot "lakaistaan" piiloon kannen alle. Jyväskylän kävelykatua moni pitää Pohjoismaiden parhaana. Uusi pysäköintilaitos vahvistaa edelleen kävelykatua sekä sitä ympäröiviä liikekortteleita ja mahdollisuuksia niiden jatkokehittämiseen.

Kuopiossa on Suomen ensimmäinen kauppatorin alle rakennettu pysäköintilaitos. Se valmistui jo 18 vuotta sitten 700 autolle.

Vastarinta oli valmisteluvaiheessa savolaisittain poikkeuksellisen jyrkkää: "terveen järjen joukkohauta", "suuruuden hulluutta", "täysin ylimitoitettu" jne. Ensi vuonna alkaa Kuopiossa kakkosvaiheen rakentaminen. Uudet autopaikat syntyvät vuonna 2010 vielä 700 autolle.

Vaasan toriparkin ensimmäinen vaihe valmistui vuonna 1995. Silloin rakennettiin tilat 468 autolle. Toisessa vaiheessa vuonna 2003 parkki laajeni 841paikkaiseksi. Ympäristöaktivistit valittivat 1990-luvun alkupuolella Vaasan toriparkkikaavasta. Myöhemmin he joutuivat selittelemään tuloksetonta valitustaan, kun toriparkin kävelykeskustaa vahvistavat ja liikennettä vähentävät vaikutukset konkretisoituivat.

"Kun siitä toriparkista tuli ensimmäisessä vaiheessa liian pieni!". Vaasan toriparkin käyttöaste onkin aivan piikissä.

Kotkassa on ollut vasta kaksi vuotta keskustan ytimessä torikannen alla pysäköintilaitos. Siellä asiakaspaikkoja on 500. Venäläiset tulevat nyt mielellään Kotkaan ostoksille ja verovapaa myynti kasvoi vuonna 2008 tammikuusta syyskuuhun lähes 40 prosentilla.

Jokainen kukoistava kaupunki kasvaa näkyvästi sisäänpäin, keskustaansa. "Urbaanit kesannot" otetaan hallitusti käyttöön. Näin on tehtävä myös Jyväskylässä, jos se haluaa houkutella kuluttajia, menestyä ja kehittyä edelleen. Kirkkopuiston uusi pysäköintilaitos on yksi tärkeimmistä avaimista tulevaisuuteen. Elävä kaupunkikeskusta on nyt ja tulevaisuudessa Jyväskylän vahvin käyntikortti.

POKKO LEMMINKÄINEN Valtakunnallisen Elävä Kaupunkikeskusta ry:n tj.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Uusimmat

Mielipidekirjoitus

Kohtuuden pitää riittää – työelämässäkin

Lyhyet

Jyväsjärvi ja Rantaraitti ovat Jyväskylän keuhkot

Kulmuni on paras johtaja keskustalle

Lyhyet

Äänestäjien tahdosta viis

Tourujoen luontopolku ei ole mikään jätepiste

Lyhyet

Ydinvoima turvallista

Veronmaksajana saa ihmetellä Uuraisten valokuitupäätöksiä

KSML.fi:n uutiskirje

Tilaa KSML.fi:n uutiskirje. Saat joka iltapäivä viisi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Tilaus on maksuton.