Gradia ei hyväksy epäasiallista käytöstä

Keskisuomalainen nosti 30.1. esiin opiskelijoiden palautteen ja parannusehdotukset Gradian ammatillisen koulutuksen sähkö- ja automaatioalan kehittämiseksi.,

Riikka Kaikkosen ja Elli Tomperin kriittisimmät havainnot joidenkin opettajien rasistisesta ja sovinistisesta käyttäytymisestä opetustilanteissa ovat äärimmäisen vakavia. Ne ovat täysin ristiriidassa koulutuksen järjestäjän, oppilaitoksen sekä tuntemieni opettajien ja muun henkilökunnan arvojen kanssa.

Gradia lähtee opetusalan työnantajana siitä, että sen palveluksessa ei voi olla opetustilanteissa rasistisesti tai sovinistisesti tai muulla tavalla epäasiallisesti käyttäytyviä henkilöitä.

Oppilaitoksen johto tarkastelee nyt intensiivisesti sekä oppimisympäristön toiminnan parantamisen opettajia ja opiskelijoita kuullen että väärin toimineiden seuraamukset. Henkilökunnan oikeusturvan vuoksi tarvittavat toimenpiteet on luonnollisesti kohdistettava asianmukaisesti.

Gradian sähkö- ja automaatioalan systemaattisten palautteiden tarkastelu osoittaa, että opintojen aloitusvaiheessa vetovoimaisen alan opiskelijat ovat valtakunnan vertailussa keskimääräistä tyytyväisempiä. Opiskelijapalaute on samalla hyvällä tasolla (4/5) kuin koko oppilaitoksessa.

Jostain syystä – mihin nyt ollaan pureutumassa – on kuitenkin käynyt niin, että opintojen edetessä palaute heikkenee selvästi oppilaitoksen muusta ammatillisesta koulutuksesta poiketen. Havainto taustoittaa opiskelijoiden antamaa suoraa palautetta ja vahvistaa koulutusalan kehittämistarpeen.

Sähkö- ja automaatioala on voimakkaasti sukupuolittunut. Opettajat ja opiskelijat ovat lähes yksinomaan miehiä. Sitä arvokkaampaa on, että koko yhteiskunnan kannalta merkitykselliselle ja osin osaajapulasta kärsivälle alalle saadaan opiskelijoita laaja-alaisesti.

Koulutuksen järjestäjän näkökulmasta arvokkain palaute ja korjausehdotukset tulevat yhtäältä oppilaitoksessa arkeaan eläviltä opiskelijoilta ja toisaalta työelämän asiantuntijoilta.

Erityisesti ammatillisessa koulutuksessa on suuri tarve vahvistaa opiskelijoiden osallisuutta oman koulutuksensa laadun kehittämiseen ja vuorovaikutteisiin palautekäytäntöihin. Tämä jos mikä on yleinen työelämätaito. Tässä onnistutaan opettajien ja koulutusyhteisöjen sitoutuessa aitoon opiskelijoiden kuulemiseen ja sitä kautta toiminnan parantamiseen.

Vesa Saarikoski

johtaja

Gradia

Jyväskylä

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Uusimmat

Mielipidekirjoitus

Tarvitsemme nopeat yhteydet

Lyhyet

Lyhyet

Lyhyet

Hoitajamitoitus-vääristelyä

Lyseo käräjäoikeuden kodiksi

Suomessa on hyviä ja huonoja maahanmuuttajia

Lyhyet

Lyhyet

Lyhyet

KSML.fi:n uutiskirje

Tilaa KSML.fi:n uutiskirje. Saat joka iltapäivä viisi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Tilaus on maksuton.