Hakijatilastot eivät kerro koko totuutta

Juuri kun jokakeväiset lukioiden ranking-listat ovat unohtuneet, saamme luettavaksi uuden koulutusta koskevan tilaston (Ksml 22.6.) Nyt on arvioitu yliopistojen eri koulutusohjelmiin hakeneiden opiskelijoiden ja aloituspaikkojen välistä suhdetta. Mitä suuremmaksi suhdeluku muodostui, sitä vaikeammin saavutettava opiskelupaikka oli. Yliopistojen hakijamäärätilastoon tulisi suhtautua tietyllä varauksella.

Tilasto ei kaikilta osin antanut oikeaa kuvaa eri koulutusohjelmiin pääsemisen vaikeudesta tai helppoudesta, sillä se ei erotellut erilaisia hakumenettelyitä toisistaan. Yhteishaun ja erillishakujen tilastot eivät ole suoraan vertailukelpoisia. Yhteishaussa pyrkijän on mahdollista hakea samalla haulla useampiin eri yliopistojen koulutusohjelmiin, erillishaussa vain yhden yliopiston koulutusohjelmaan. Esimerkiksi luokanopettajakoulutuksen yhteishaussa hakija voi hakea kolmeen eri luokanopettajakoulutusyksikköön. Valituksi voi tulla vain yhteen.

Kun jokainen Suomessa luokanopettajaksi aikova voi ilmoittaa kolme hakukohdetta, tilastojen taustalle muodostuva hakijamäärä kasvaa todellista hakijamäärää suuremmaksi. Näin kävi myös Keskisuomalaisen tilastossa. Valtakunnallisesti luokanopettajankoulutukseen haki tänä vuonna yhteensä noin 5800 opiskelijaa. Tilasto perustui kuitenkin lukuun 11 211, joka on kaikkien hakijoiden kaikkien hakutoiveiden yhteismäärä, ei siis hakijamäärä. Kun luokanopettajakoulutuksessa tarjolla olevaa vajaata 700 aloituspaikkaa tavoittelee 5800 hakijaa, yhdestä koulutuspaikasta kamppailee tällöin noin kahdeksan pyrkijää.

Laskennan kohteeksi olisi pitänyt ottaa vain kunkin yksikön saamat ensisijaiset hakutoiveet. Jyväskylän luokanopettajakoulutukseen ensisijaisesti haki 1036. Näiden lisäksi se oli vielä toissijaisena hakukohteena 480 ja kolmantena toiveena 293 hakijalle. Jyväskylään kohdistui siis yhteensä 1809 hakutoivetta. Kun hakijoiden määrä suhteessa Jyväskylän 80 aloituspaikkaan olisi laskettu 1809 sijaan 1036 hakijalla, yhtä aloituspaikkaa tavoittelisi 13 hakijaa nyt ilmoitetun 22 asemesta. Näin laskien niin Jyväskylän kuin muidenkin luokanopettajakoulutusten sijat olisivat tulleet listalla alaspäin.

Erityisen paljon sijoitustaan olisi menettänyt vuodesta toiseen listan kärkisijoilla ollut Oulun luokanopettajakoulutus. Se on jakaantunut neljään erilliseen koulutukseen, johon kuhunkin otetaan 20 opiskelijaa. Vain yksi näistä neljästä on mukana valtakunnallisessa yhteishaussa. Tilaston suoranainen virhe on siinä, että Ouluun kohdistuneet kaikki hakutoiveet 880 on jaettu yhteishaussa olleen yhden koulutussuuntauksen, ns. laaja-alaisen opettajankoulutuksen, 20 aloituspaikalla. Näin saatu 44 hakijaa yhtä paikkaa kohti koskee vain mainittua laaja-alaista koulutusta. Tällainen menettely jättää 60 yhteishausta irrallaan olevaa aloituspaikkaa huomioimatta. Kun jakajaksi otetaan todellinen aloituspaikkamäärä 80, Oulun sijoitus listalla tippuu roimasti, tarkastellaan sitä sitten ensisijaisten hakutoiveiden (556) tai kaikkien hakutoiveiden (880) kautta.

Lukioista ja yliopistoista esitetyt tilastot ohjaavat opiskelijavirtoja. Siksi niiden antama informaatio pitäisi olla sekä tarkoituksenmukaista että todellisuutta vastaava. Lukion ranking-listat tuomittiin laajalti, syystäkin. Mutta paljon paremmin ei ole näköjään käynyt yliopistojen hakijamääriä - suosituimmuutta - kuvaavien tilastojen kanssa.

PEKKA RÄIHÄ tutkija Opettajankoulutuslaitos Jyväskylän yliopisto

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Uusimmat

Mielipidekirjoitus

Lyhyet

Lyhyet

Lyhyet

Lyseo käräjäoikeuden kodiksi

Hoitajamitoitus-vääristelyä

Suomessa on hyviä ja huonoja maahanmuuttajia

Lyhyet

Lyhyet

Keski-Suomen kuntien talous on saatava kuntoon

Eläkkeiden alentaminen tuhoisaa taloudelle

KSML.fi:n uutiskirje

Tilaa KSML.fi:n uutiskirje. Saat joka iltapäivä viisi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Tilaus on maksuton.