Heikentääkö hallitus kilpailukykyä?

Vaikka maanpäälliset liikenneväylät rappeutuvat on rahaa tunnelitöihin. Parhaillaan rakennetaan länsimetroa, johon valtio on sijoittamassa 200 miljoonaa euroaa.

Tampereellakin on suunnitellaan 2,3 kilometrin rantatunnelia, jonka rakennuttajana toimisi tiehallinto. Hinta-arvio lienee 20 kertaa korkeampi kuin vilkasliikenteisen vanhan rekitien Jämsä–Mänttä peruskunnostus.

Tämä surullisen kuuluisa Suomen vaarallisin kantatie on tärkeä metsäteollisuuden kannattavuudelle. Tiedämme, että Sisä-Suomen tehtaat ovat tiukoilla juuri logistiikan suhteen.

Valtio lisää tuskaa, kun tien huono kunto korjataan alentamalla sen nopeutta liikennemerkein. Liikennemäärät lisääntyvät entisestään kun Jämsän ja Mäntän yhteistyö lisääntyy.

Ministeriön vaikuttavuusanalyysistä on jokin tekijä jäänyt pois, jos tunnelihanke menee teollisuuden kilpailukyvyn säilyttämisen edelle.

Metsäteollisuuden raaka-ainekuljetusten hidastaminen ja näin kilpailukyvyn heikentäminen, eivät ole linjassa hallituksen kehityspoliittisten tavoitteiden kanssa.

Liikenne- ja viestintäministeriö lupasi jo vuonna 2006 tien kunnostuksen viimeistään vuonna 2011. Suunnitelmat ovat valmiina.

Tien peruskunnostukseen käytettävä kymmenen miljoonaa elvyttää osaltaan maan taloutta, jos urakoita ei anneta ulkomaille.

Esko Järvenpää

kaupunginvaltuutettu (sit.)

Jämsä

Uusimmat

Mielipidekirjoitus

Tarvitsemme EU:ta

Kansankirkon leipä on mautonta

Lyhyet 22.5.

Lyhyet 22.5.

Maisemamme on nyt pelkkä muisto

Koulutusjärjestelmästä opintojärjestelmään

Lyhyet 20.5.

Lapset on syytä hankkia ajoissa

Lyhyet

KSML.fi:n uutiskirje

Tilaa KSML.fi:n uutiskirje. Saat joka iltapäivä viisi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Tilaus on maksuton.