Heikentääkö hallitus kilpailukykyä?

Vaikka maanpäälliset liikenneväylät rappeutuvat on rahaa tunnelitöihin. Parhaillaan rakennetaan länsimetroa, johon valtio on sijoittamassa 200 miljoonaa euroaa.

Tampereellakin on suunnitellaan 2,3 kilometrin rantatunnelia, jonka rakennuttajana toimisi tiehallinto. Hinta-arvio lienee 20 kertaa korkeampi kuin vilkasliikenteisen vanhan rekitien Jämsä–Mänttä peruskunnostus.

Tämä surullisen kuuluisa Suomen vaarallisin kantatie on tärkeä metsäteollisuuden kannattavuudelle. Tiedämme, että Sisä-Suomen tehtaat ovat tiukoilla juuri logistiikan suhteen.

Valtio lisää tuskaa, kun tien huono kunto korjataan alentamalla sen nopeutta liikennemerkein. Liikennemäärät lisääntyvät entisestään kun Jämsän ja Mäntän yhteistyö lisääntyy.

Ministeriön vaikuttavuusanalyysistä on jokin tekijä jäänyt pois, jos tunnelihanke menee teollisuuden kilpailukyvyn säilyttämisen edelle.

Metsäteollisuuden raaka-ainekuljetusten hidastaminen ja näin kilpailukyvyn heikentäminen, eivät ole linjassa hallituksen kehityspoliittisten tavoitteiden kanssa.

Liikenne- ja viestintäministeriö lupasi jo vuonna 2006 tien kunnostuksen viimeistään vuonna 2011. Suunnitelmat ovat valmiina.

Tien peruskunnostukseen käytettävä kymmenen miljoonaa elvyttää osaltaan maan taloutta, jos urakoita ei anneta ulkomaille.

Esko Järvenpää

kaupunginvaltuutettu (sit.)

Jämsä

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Uusimmat

Mielipidekirjoitus

Uupuminen voi alkaa jo koulussa

Säynätsalo go go go!

Vanhempien yhdenvertaisuus on lasten perusoikeus

Viljelty pelto tai laidun ei ole retki- paikka

Lääkäreiden määrä kasvaa jatkuvasti

Lyhyet

Labroratorio- tuloksiaan joutuu odottamaan piinallisen pitkään

Tiedätkö tiestä?

Lyhyet

Lyhyet

KSML.fi:n uutiskirje

Tilaa KSML.fi:n uutiskirje. Saat joka iltapäivä viisi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Tilaus on maksuton.