Heikentääkö hallitus kilpailukykyä?

Vaikka maanpäälliset liikenneväylät rappeutuvat on rahaa tunnelitöihin. Parhaillaan rakennetaan länsimetroa, johon valtio on sijoittamassa 200 miljoonaa euroaa.

Tampereellakin on suunnitellaan 2,3 kilometrin rantatunnelia, jonka rakennuttajana toimisi tiehallinto. Hinta-arvio lienee 20 kertaa korkeampi kuin vilkasliikenteisen vanhan rekitien Jämsä–Mänttä peruskunnostus.

Tämä surullisen kuuluisa Suomen vaarallisin kantatie on tärkeä metsäteollisuuden kannattavuudelle. Tiedämme, että Sisä-Suomen tehtaat ovat tiukoilla juuri logistiikan suhteen.

Valtio lisää tuskaa, kun tien huono kunto korjataan alentamalla sen nopeutta liikennemerkein. Liikennemäärät lisääntyvät entisestään kun Jämsän ja Mäntän yhteistyö lisääntyy.

Ministeriön vaikuttavuusanalyysistä on jokin tekijä jäänyt pois, jos tunnelihanke menee teollisuuden kilpailukyvyn säilyttämisen edelle.

Metsäteollisuuden raaka-ainekuljetusten hidastaminen ja näin kilpailukyvyn heikentäminen, eivät ole linjassa hallituksen kehityspoliittisten tavoitteiden kanssa.

Liikenne- ja viestintäministeriö lupasi jo vuonna 2006 tien kunnostuksen viimeistään vuonna 2011. Suunnitelmat ovat valmiina.

Tien peruskunnostukseen käytettävä kymmenen miljoonaa elvyttää osaltaan maan taloutta, jos urakoita ei anneta ulkomaille.

Esko Järvenpää

kaupunginvaltuutettu (sit.)

Jämsä

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Uusimmat

Mielipidekirjoitus

Joogit vasta- saunan lauteille

Lyhyet

Pienet kunnat ahdingossa

Lyhyet

Lyhyet

Lyhyet

Kuka lopulta kerää rahat vappusatasiin?

Haasteina oppilasmäärä ja kiinteistön soveltuvuus

Tulevaisuus vaatii tekoja

Lukijan kuva

KSML.fi:n uutiskirje

Tilaa KSML.fi:n uutiskirje. Saat joka iltapäivä viisi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Tilaus on maksuton.