Oli mieluisaa lukea Keskisuomalaisesta, että niin monet maakunnan vaikuttajat ovat nyt kannattamassa sote-uudistuksen rakenteeksi nk. maakuntamallia. Noin ei ole aina ollut.
Vielä vuosi sitten monet puhuivat ns. isäntäkuntamallin puolesta. Siinä Jyväskylä olisi vastannut maakunnan sosiaali- ja terveyspalveluista (sote) ja muilla kunnilla olisi ollut rengin rooli.
Kun puoluejohtajat sitten päättivät kääntää valmistelun suur-sote-mallin pohjalle, monet maakunnan johtavat sote- ammattilaiset olivat oikopäätä mallin kannattajia.
Meille monille viisi suur-sote-aluetta oli alun alkaen vaikea pala. Emme uskoneet, että Pihtiputaan mummon palvelut osataan järjestää paremmin suuralueella kuin maakunnassa. Kerroimme näkemyksemme asiasta muun muassa yhdessä Aila Paloniemen kanssa tässäkin lehdessä. Suur-sote olisi vienyt Suomen hallintoa kohti aluejaloa viiteen alueeseen. Tuossa kehityksessä Keski-Suomi olisi ollut kohta sivumaakunta.
Onneksi suur-sote kaatui perustuslain tulkintaan. Jo alun perin sen piti olla selvä.
Nyt sote-uudistusta rakennetaan maakuntamallin pohjalle ja toivottavasti yksikanavaisen rahoituksen varaan.
Parasta olisi, että samalla kertaa kaikki maakunnallinen hallinto rahoituksineen koottaisiin samaan kansanvaltaisen hallinnon alle. Sinne pitäisi koota myös alueilla oleva keskeisin valtion hallinto. Säästäisimme valtavasti. Pitäisimme maakuntaa koskevan päätöksenteon omissa käsissä. Estäisimme Keski-Suomen pirstomisen Kuopion, Tampereen ja Vaasan vasalliksi.
On maakuntaitsehallinnon aika, niin kuin Aamulehti äskettäin mainiosti totesi!
Mauri Pekkarinen
maakuntavaltuuston pj.
kansanedustaja (kesk.)
Jyväskylä
Jos luet kommentteja tai kirjoitat niitä, muut käyttäjät voivat nähdä, milloin olet kirjautuneena palveluumme. Jos haluat, etteivät muut näe paikallaoloasi, voit estää sen asetuksista. Jos haluat vaihtaa nimimerkkiäsi, voit tehdä sen täältä.