Huonoa käytöstä kirpputorilla

Vuokrasin myyntipöydän Seppälänkankaan kirpputorimarketista. Myyntitavaroita viedessäni allekirjoitin pöytävuokrasopimuksen (25 euroa/viikko) lukien sen huolimattomasti ( 8 prosentin myyntiprovisio oli siinä mainittu). Asian vastuuhan on silloin minulla.

"Täytetavaroita" viedessäni pyysin saada ostaa puolet tarjotusta 35 kappaleen hintalappuarkista. Ehkäpä käsityksemme menivät ristiin tai myyjä ei ymmärtänyt tarkoitustani, enkä edes ehtinyt sitä perustella (asiakasta ei mielestäni voida velvoittaa ostamaan sellaista, mikä menee suoraan "hukkaan"), kun takaani kuului: "Täällä on asiakkaita jonossa, niin! Älä ollenkaan...". Hätäisesti vastasin (muutama henkilö seisoi takanani): "Äkillinen tarkoituksenihan oli vain asiaetu yleisesti, yhteisestikin". Ihmettelin vielä hänen menettelyänsä ja hoidin asiani.

Maanantaiaamuna puhelimen välityksellä sovin sitovan ajankohdan pöytävuokra-ajan päättymiselle. Kun yritin sitten selvitellä, miksi ilmoitukseni oli jäänyt maanantaihin (koska en sunnuntaina yrityksestä huolimatta puhelinyhteyttä ollut saanut) sain vastaukseksi: "Olisithan voinut sen esimerkiksi tehdä lauantaina jo".

Tilityksen yhteydessä kuulin kahdeksan prosentin myyntiprovisiosta. Kivahdin, että se olisi voitu kyllä mainita silloin, kun pöydän vuokraamisesta sovin puhelimitse. Tietysti provisio-osuuden harmitellen hyväksyin, olinhan sopimuksen allekirjoittanut. Aina on myös mahdollisuus, että jompikumpi osapuoli muistaa väärin, mutta...?

Minulle vastattiin sen lukevan sopimuksessa. Myyjälle joka tapauksessa mainitsin: "Ei tämä nyt suuri asia ole".

Samana iltana myöhemmin sovimme loppujen tavaroiden hakemisesta puhelimessa saman myyjän kanssa. Kun hän otti vielä "provisioaiheen" puheeksi, mainitsin hänelle: "Etten ole enää ajatellut edes koko asiaa". Seuraavana päivänä sama myyjä vielä otti asian kertaalleen esille ja ihmeissäni korostin vielä hänelle: "Ei ole mitään ongelmaa tässä asiassa".

Lähtiessäni vielä ajattelin huomioida kahvilayrittäjää (luuli kirpputorikahviota hänen omaksi yrityksekseen), koska muistin hänen tehneen erään ystävällisen "asianhoidon". En ehtinyt, kun perässäni tullut henkilö huusi minulle kaikkien kuullen: "Olet kohdellut erästä asiakasta huonosti, samoin olet kohdellut huonosti ja itkettänyt työntekijää, tavarat on vietävä heti pois".

Vihaisena puolustin itseäni ja pysähdyin hetkeksi "hengittämään" ennen lähtemistäni. Siitä seurasi se se, että kuulin: "Ettet osaa edes käyttäytyä ja kahvilatuotteita sinulle ei nyt myydä" ja ovelle ehtiessäni "myyjä" vielä sanoi: "Me ihmettelemme sinun käytöstäsi".

Tilanteet ovat äkkinäisiä ja väärinkäsityksiä syntyy helpostikin, mutta asiaa mietittyäni katson olevani oikeutettu anteeksipyyntöön.

VIRPI HEINONEN Jyväskylä

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Uusimmat

Mielipidekirjoitus

Helppo ja hyvä teko

Hallituskolmikon tarjoamat vastaukset eivät vakuuta

Ystävien merkitys

Mikä kuntapäättäjiä oikein vaivaa?

Lyhyet 15.7.

Lyhyet 15.7.

Syrjäytyminen juurihoitoon

Hyönteiskato voi iskeä ihmiskuntaan todella nopeasti

Rakkaan läheisen lähtö on aina iso muutos

Lyhyet 14.7.

KSML.fi:n uutiskirje

Tilaa KSML.fi:n uutiskirje. Saat joka iltapäivä viisi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Tilaus on maksuton.