Hyviä uutisia Keski-Suomelle

Kansainvälisessä diplomatiassa sanotaan usein, että paras uutinen on se, ettei ole mitään uutisia. Ne kun ovat yleensä kielteisiä. Keski-Suomen osalta tuoreet uutiset ovat vihdoin myönteisiä.

Hallitus neuvotteli 9.2. vuoden 2015 lisätalousarvioesityksestä. Äänekosken biotuotetehtaan liikenneyhteyksien parantamiseen kohdennetaan 138 miljoonan euron valtuus, josta vuodelle 2015 13 miljoonaa euroa. Lisäksi Pihtiputaan liikenneolosuhteiden parantamiseen annetaan noin 1,3 miljoonaa euroa. Esitys on tarkoitus antaa eduskunnalle torstaina 12.2.2015.

Päätöksestä on annettava tunnustus erityisesti työministeri Lauri Ihalaiselle, joka lupaili tämän sisältöistä päätöstä rakentavaa yhteistyötä korostavassa kirjoituksessaan (Ksml 2.2.).

Määrärahat tulevat tarpeeseen, sillä Metsä Groupin Äänekoskelle suunniteltu biotuotetehdas lisää huomattavasti kuljetuksia lähialueen rata- ja tieverkolla, joiden takia liikenneverkkoa on korjattava.

Tuore päätös yhdistettynä ennätysnopeaan ympäristöluvan ja vedenottoluvan käsittelyyn vauhdittanevat lopullista investointipäätöstä tehtaasta. Noin

1,1 miljardia euroa maksava biotuotetehdas olisi toteutuessaan metsäteollisuuden historian suurin investointi Suomessa. Myönteiset vaikutukset heijastuisivat Äänekosken lisäksi koko Keski-Suomeen.

Nyt tehdyt päätökset saavat kuitenkin olla vasta alku tulevalle kehitykselle. Koko väylästömme korjausvelan määrä on noin 2,4 miljardia euroa. Lisäksi Helsinkiin kaavaillun Pisararadan kustannus on lähes miljardi euroa. Tämä on valtava summa rahaa. Tällä rahalla saataisiin hoidettua valtaosa koko maan tieverkoston korjausvelasta.

Liikennevirasto on suositellut Pisara-radan rakentamisen lykkäämistä vuoteen 2023. Toivon, että hallitus vielä harkitsee Pisararadan toteuttamisen aikataulua huomioiden liikenneviraston suositus.

Euroopan unionissa on alkamassa voimakas elvytysvaihe. Entinen pääministeri Jyrki Katainen hallinnoi satojen miljardien eurojen hankesalkkua. Nykyinen elinkeinoministeri Jan Vapaavuori siirtynee lähiaikoina Euroopan investointipankkiin, jonka rahoitusta voidaan käyttää tie- ja rautatieinvestointien ohella myös nopeiden tietoliikenneyhteyksien rakentamiseen.

Jotta voimme tavoitella näitä rahoitusmuotoja, tulee liikennesuunnitelmamme ja kaavoituksemme olla ajan tasalla. Tavoitteemme tulee olla riittävän kunnianhimoisia. 4-tie kuuluu eurooppalaiseen TEN-tieverkostoon, joten sen osalta tavoitteena tulee olla moottoriliikennetien tasoinen yhteys Ouluun saakka. Oikorata Jämsästä Lahteen vastaisi myös osaltaan Euroopassa laajemmin yleistymässä oleviin nopeisiin junayhteyksiin keskuskaupunkien välillä.

Liikenneyhteyksillä on välitön vaikutus työllisyyteen. Ne luovat pohjaa elinkeinotoiminnalle ja julkisille palveluille sekä lyhyellä että pitkällä aikavälillä. Keski-Suomi ei saa jäädä liikenteellisesti muita maakuntia huonompaan asemaan. Nyt on toiminnan aika.

Petri Neittaanmäki

kansanedustajaehdokas (kesk.)

yhteiskuntatieteiden maisteri

Jyväskylä

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.