Ikäihmisten vai kaaharien vika?

Keskisuomalainen kertoi 7. 12. otsikolla "Iäkäs kuski voi olla riski" 75 vuotta täyttäneistä ajokortin haltijoista. Liikenneturvan tiedotuspäällikkö Veikko T. Valkonen kertoi, että" 75 vuotta täyttäneet ovat yliedustettuina kuolemaan johtaneissa liikenneonnettomuuksissa". Hän sanoi myös, että "kaikkia iäkkäitä autoilijoita ei tietenkään pidä tuomita. On paljon terveitä yli 65-vuotiaita autoilijoita, jotka autoilevat säännöllisesti".

Taas uusi termi, "yliedustettuna".Mitähän se mahtaa oikein pitää sisällään? Miten ja kuinka se määritellään?

Ymmärrän kyllä, että vanhempi ihminen ei ole enää niin lujarakenteinen kuin esimerkiksi 25 -vuotias. Tästä taas seuraa, että hän menehtyy tai vammautuu helpommin kuin nuori. Mutta puhe siitä, että "on paljon terveitä yli 65-vuotiaita, jotka autoilevat säännöllisesti" tuntuu kovinkin syyllistävältä.

Samassa lehdessä Liikenneturvan toimitusjohtaja Matti Järvinen valittaa, että nuorten osuus liikennekuolemista on jatkuvasti kasvussa. Ovatko nuoret sitten vielä niissä aliedustettuja?

Mielestäni Liikenneturva ei halua tai uskalla puuttua siihen oleellisempaan syyhyn kuolemaan johtaneista liikenneonnettomuuksissa, eli liian korkeisiin ajonopeuksiin. Muistan lukeneeni, että jo vuonna 2015 Suomessa olisi noin 450 000 yli 65-vuotiasta ajokortin omistajaa.

Olisiko Liikenneturvan jo pikkuhiljaa aika alkaa ottamaan myös meidät yli 65-vuotiaat huomioon, kun ajoturvallisuudesta teillä ja kaduilla tehdään päätöksiä?

JOUKO MENSCHAKOFF ajoluvan ja auton omistaja, yli 65v. Jyväskylä

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Uusimmat

Mielipidekirjoitus

Lyhyet

Lyhyet

Tietoisuuden lisääminen kieli­mahdollisuuksista ei tapahdu hetkessä

Edullisempaa parkkitilaa kaasu- ja sähköautoille

Ratkaisut ovat jäsenmaiden käsissä

Lyhyet

Lyhyet

Kehitystyötä ei ole vara hukata

Oppimateriaalien hankintaan yhdenvertaisia ratkaisuja

Kivihiili kiellettiin jo

KSML.fi:n uutiskirje

Tilaa KSML.fi:n uutiskirje. Saat joka iltapäivä viisi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Tilaus on maksuton.