Inhimillinen yhteys tärkeää hoivatyössä

Keskisuomalainen nostaa esiin pääkirjoituksessaan 7.11. erittäin tärkeän asian. Pääkirjoituksen otsikko kertoo olennaisimman: ”Vanhustyössä tekniikan oltava renki, ei isäntä”. En voisi olla enempää samaa mieltä, tosin laajentaen koskemaan koko sote-alaa. Teknologian on tarkoitus helpottaa niin hoitajien kuin potilaiden arkea.

Monelle, erityisesti vanhukselle, on hoitajan käynti käytännössä ainoa sosiaalinen kontakti. Silloin inhimillinen yhteys hoitajan ja asiakkaan välillä nousee tärkeään asemaan.

Liian monimutkaiset potilastietojärjestelmät ja muut teknologiset välineet voivat johtaa tilanteeseen, jossa hoitaja joutuu keskittymään liiaksi koneeseen eikä potilaalle riitä aikaa.

Samalla myös potilaan hoito voi kärsiä kun hoitajalla ei ole mahdollisuutta kunnolla tarkkailla potilaan vointia ja parjäämistä, pieniä merkkejä jotka kertovat potilaan tilasta aivan yhtä paljon kuin laittein tehtävät mittaukset.

Teknologia on usein tarpeellista, mutta sen oikea paikka on olla tukemassa ja mahdollistamassa kokonaisvaltaista hoitoa, ei sanelemassa ja johtamassa.

Nico Holmberg

potilaskuljettaja

Jyväskylä

Uusimmat

Mielipidekirjoitus

Onko mikään muuttunut?

Miten sotea pitäisi seuraavaksi uudistaa?

Puolimatka lietsoo mediapaniikkia

Kasvis- ruokaa asiakas- lähtöisesti

Lyhyet

Autoilu kuuluu Suomeen jatkossakin

Lyhyet

Painavaa asiaa aktiivi- mallista

Opintotuen tulovalvonta on perusteellisesti ohjeistettu

Ylös, ulos ja virkeillä aivoilla oppimaan

KSML.fi:n uutiskirje

Tilaa KSML.fi:n uutiskirje. Saat joka iltapäivä viisi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Tilaus on maksuton.