Itäinen kehätie synnyttää sumpun

Keski-Suomen ely-keskus esitteli uutta tielinjausta ja vanhan maantien n:o 638 parantamista Vaajakosken ja Laukaantien Vihtiälän välillä Janakan koululla 7.4. pidetyssä tilaisuudessa. Toisin kuin usein esittely sujui hyvin rakentavasti ja paikalla olleet n. 50 kuulijaa ottivat kantaa ja saivat kaipaamaansa lisätietoa.

Jyväskylän itäistä kehätietä pidettiin lähes poikkeuksetta tarpeellisena. Tilaisuudessa hanketta verrattiin toistuvasti Kuokkalan läpi kulkevaan kehätiehen.

Suunnitelman kokonaispituus on 7,1 km Vaajakoskelta Laukaantielle. Tästä uutta tielinjausta on n 2,1 km. Muilta osin nykyinen tielinjaus säilyy nykyisellä paikallaan lukuun ottamatta vähäisiä muutoksia. Suunnitelmassa on mukana myös kevyen liikenteen väylän rakentaminen koko välille Vaajakoskelta Laukaantielle.

Esitetty tieratkaisu tuo merkittävää kehitystä nykyiseen. Suunnitelma kaipaa kuitenkin seikkaperäistä pohdintaa pohjoisessa päässään.

Onnistunut kehätie vähentää liikennettä kaupungin keskustassa ja tulee ohjaamaan liikennevirtoja ko. tielle. Suunnitelmassa Vaajakoskelta päin tultaessa kehätie päättyy Laukaantiehen, aivan Scan-keskuksen edessä.

Laukaantien liikennemäärät ovat jo tällä hetkellä niin mittavat, ettei nykyisinkään sivusta Laukaantielle pääse kuin vaivoin.

Riskitilanteita kolmion takaa liikennevirran keskelle puikahtamisessa syntyy päivittäin. Ja mitä se sitten olisi, kun kehätie on valmis? Kysymykseen on helppo vastata, että kaaoshan siitä syntyisi.

On esitetty, että sitten kun valtiolla on riittävästi varoja, niin risteys voidaan hoitaa eritasoliittymän avulla. Silloin vältyttäisiin aiheuttamasta ylitsepääsemätöntä sumppua Laukaantien risteykseen. Ajatus ei ole uskottava, eikä millään lailla realistinen. Sitä päivää ei kyllä nykyinen sukupolvi pääse näkemään.

Jotta erinomainen kehätie toimisi, eikä aiheuttaisi merkittävää liikenteen vaaratilannetta jo syntyessään, niin Laukaantien ja kehätien risteyksen järjestely on selvitettävä kehätien suunnittelun yhteydessä.

Kun Jyväskylästä ajetaan Laukaaseen, niin Seppälänkankaalla Mäntykankaan hautausmaan jälkeinen Poratien ja myös Kuormaajantien risteys on hoidettu kiertoliittymän avulla, niin luontainen ja varsin toimiva ratkaisu tässäkin kehätien risteyksessä olisi kiertoliittymä.

Merkittävän risteyksen ratkaisuna ei voida pitää sitä, että joskus hamassa tulevaisuudessa saatetaan risteys hoitaa eritasoliittymän avulla.

Kun koko kehätien kustannusarvio myös koko matkalle toteutettavine valaistuksineen on n. 8.5 milj. euroa, niin kehätientien ja Laukaantien risteyksen toteuttaminen kiertoliittymän avulla lisäisi hankkeen kustannuksia vain kosmeettisesti n. 5 prosenttia.

Ritva Järvinen

Laukaa, Leppävesi

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Uusimmat

Mielipidekirjoitus

Lyhyet

Lyhyet

Mielipide: Kaukolämmön kilpailukyvystä huolehdittava

Mielipide: Liikenteeseen saatava ennakoivaa silmäpeliä

Mielipide: Tasa-arvo ei ole kehollista

Lyhyet

Lyhyet

Korona vallan välineenä?

Mielenterveys- palvelut nyt tiukassa

Asunto-osakkeiden siirrot on tutkittava

KSML.fi:n uutiskirje

Tilaa KSML.fi:n uutiskirje. Saat joka iltapäivä viisi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Tilaus on maksuton.