Jäämerenrata voisi jopa toteutua

Kiitoksia Sunnuntaisuomalaiselle ja Teppo Koskiselle hyvästä artikkelista pohjoisen ratahankkeissa (KSML 11.8.). Välillä on hyvä tarkastella asioita hieman laajemmasta näkökulmasta, eikä vain kitistä maakunnallisista pikkuongelmista.

Jäämerenrata on monella tavalla kannatettava hanke: ilmastonmuutos, rataverkon ja -tekniikan kehittyminen, matkailu, luonnon suojeleminen sekä tietysti tulevaisuuden erilaiset teollisuushankkeet ja ideat. Kysymys on hyvin monitahoisesta kokonaisuudesta.

Kalotin (pohjoisen Norjan, Ruotsin, Suomen ja Kuolan) merkitys on kasvanut, nyt kun sotilaallisia konflikteja ei ole ollut näköpiirissä – vain harjoituksia. Koillisväylän tulevaisuus saattaa olla seuraavien 20–30 vuoden aikana huomattava.

 

Jäämerenradan kannattavuutta tuleekin tarkastella pitkällä aikajänteellä. Raaka-aineiden kuljetus on tietysti keskiössä, mutta myös inhimillisille toiminnoille, kuten matkailulle, pitää asettaa painoarvoa.

Artikkelissa mainittiin, että yksi tekninen ongelma Jäämerenradalta Ruotsiin ja Narvikiin tulee raideleveydestä.

Tämän ei luulisi olevan nykypäivinä iso ongelma. Esimerkiksi konttiliikenteessä on pitkin maailmaa monenlaisia malleja (vrt. rata Alppien alitse!).

Lisäksi kuormaus- ja transitoliikenne toisi Kemi-Tornio-Haaparanta-alueille uutta toimintaa ja työtä. Esimerkiksi Tornion terästehtaalle reitti Jäämerelle saattaisi olla tulevaisuuden kannalta huomattava. Tuotteita voisi kuljettaa sekä etelään, että pohjoiseen. Ehkäpä hallitusohjelman kirjaus pienen matkan sähköistämisestä tuo hankkeelle potkua?

Venäjää ei tule turhaan pelätä kun tarkastellaan raideliikennettä. Toiminta on jatkunut sanktioista huolimatta Kostamuksesta, Wärtsilästä, Imatralta ja Vainikkalasta. Sallan radan avaaminen loisi tulevaisuutta. Epävarma tilanne itänaapurissamme ei voi lopputtomasti jatkua.

 

Vähemmälle huomiolle ratakeskusteluissa ovat jääneet Kainuun ja Koillismaan olosuhteet. Nykyinen rata yltää Kontiomäeltä Hyrynsalmelle ja edelleen Taivalkoskelle. Radan jatkaminen Kuusamoon, Rukalle ja Joutsijärvelle ei olisi ylivoimainen ponnistus (vrt. Lahden ns. oikorata).

Koillismaan Express toisi aivan uuden ulottuvuuden alueen matkailuun. Yöjunalla voisi matkustaa hiihto- ja luontokeskuksiin vaivattomasti. Kemijärven, Kainuun ja laajemmin alueen raaka-ainekuljetukselle ja teollisuudelle liikenneverkon kehittämisellä on suuri merkitys.

Liikenteen kehittäminen vaikuttaisi laajasti, riippumatta siitä mitä suunnitelluille Pohjois-Suomen kaivoshankkeille tapahtuu. Voidaan varsin hyvin puhua Kostamuksen rakentamisen ja vaikutusten tasosta.

Suomen metsävaroista käydään nyt poikkeuksellisen kovaa ja vilkasta keskustelua. Kun suuntaamme katseemme Kalotin ja Venäjän Karjalan puuvarantoihin voimme lopettaa eipäs/juupas-pulinat kasvuvarasta.

Kalotin yhteiskunnat ovat voimavaroiltaan jo niin merkittäviä, että valtiot voisivat tehdä yhteistyötä siten, että molemmat suunnat: Tornio-Narvik ja Salla-Murmansk voisivat vaiheittain toteutua.

 

Erkki Huovinen, LitT, YTL
Mökkiläinen Simojärvellä
Jyväskylä, Säynätsalo

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Uusimmat

Mielipidekirjoitus

Kääntösilta Viitasaarella. Kuva: Ilpo Laitinen

Lukijan kuvatAallot rantautuu Ruoniemessä Päijänteellä. Kuva: Marjaana Lahtinen

Lähetystyö ei saa olla kirkkopolitiikan väline

Järjestöjen työ auttaa erityisesti naisia ja lapsia

Lyhyet

Joulun odotusta Keuruulla. Kuva: Jorma Soininen

Lyhyet

Pohjantikan oma tukki. Kuva: Kari Manne

Lyhyet

Lyhyet

KSML.fi:n uutiskirje

Tilaa KSML.fi:n uutiskirje. Saat joka iltapäivä viisi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Tilaus on maksuton.