Jalankulkijan asema on huono

Yleinen välinpitämättömyys ja puutteellinen valvonta ovat johtaneet tilanteeseen, jossa jalankulkija ei voi enää luottaa liikennesääntöjen turvaavan häntä. Tervettä varovaisuutta on tarvittu aina, mutta nyt aggressiivisen aamuliikenteen seassa taistellaan jo elämästä ja kuolemasta.

Kulkiessani päivittäisen työmatkani jalan, olen joutunut kehittämään uudet liikennesäännöt selvitäkseni ehjänä perille.

Esimerkiksi suojatiellä jalankulkija on nyt väistämisvelvollinen kaikkeen muuhun liikenteeseen nähden. Suojatien reunassa seistään asennossa odottaen satunnaista autoilijaa, joka päättää hidastaa ja antaa luvan tien ylitykseen. Suojatie ylitetään puolijuoksua, jottei autoilijan tarvitse pysähtyä kokonaan ja hoputtaa jalankulkijaa äänimerkillä.

Myös liikennevalot toimivat nykyään totutusta poiketen: vihreän syttyessä ei saa astua suojatielle, vaan ensin tulee odottaa, että yhdestä kolmeen punavihervärisokeaa autoilijaa ajaa ylinopeutta risteyksestä. Liikenteestä on tullut elokuvien villi länsi, jossa sääntöjä on, mutta niitä ei tarvitse noudattaa. Liikennesäännöt eivät toimi, mikäli niiden ”onnistuneesta” rikkomisesta ei seuraa mitään.

Ilman valvontaa poliisin vaikutusvalta liikenteessä loppuukin jo kahden risteyksen päässä poliisilaitoksesta. Näin ainakin Jyväskylässä, jossa Heikinkadun ja Vapaudenkadun risteys on hengenvaarallinen paikka.

Jokainen suojatiellä sattunut liikenneonnettomuus on turha. Onnettomuuksista yhteiskunnalle aiheutuvat kustannukset voitaisiin välttää, puhumattakaan kaikesta inhimillisestä kärsimyksestä jota piittaamattomuudesta syntyvät tapaturmat aiheuttavat. Vaarallisiin risteyksiin tarvitaan lisää automaattista tai ”käsityönä” tehtyä valvontaa. Tästä aiheutuvat kustannukset ovat pieni menetys lisääntyvän turvallisuuden tuomiin etuihin verrattuna. Liikennekulttuurin parantamiseksi voitaisiin ottaa käyttöön myös häpeärangaistuksia: viikonlopun sanomalehdissä voitaisiin ryhtyä julkaisemaan kiinni saatujen autoilijoiden tai autojen omistajayritysten nimiä selityksineen. Autoilija voitaisiin velvoittaa myös pitämään autossaan liikennerikkomuksista kertovaa tarraa.

Tilanteen kohentaminen vaatii konkreettisia tekoja, ei pelkästään työryhmiä ja Facebook-tykkäyksiä. Vetoan liikenneturvallisuudesta vastaaviin tahoihin, että varomattomaksi muuttuneen liikennekulttuurin tuomiin haasteisiin tartuttaisiin välittömästi.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Uusimmat

Mielipidekirjoitus

Aamu Korpilahdella. Kuva: Matti Pietinen

Kuutamo Jyväsjärvellä. Kuva: Heikki Seeskorpi

Ruskalento. Kuva: Gary Littler

Lukijan kuvatSininen ilta Pihtiputaalla. Kuva: Alpo-Petteri Kokkonen

Lyhyet

Lyhyet

Pyöräilijät, bussit ja liikennesäännöt

Mitä tuli ostettua?

Ohjaamoon nuori voi tulla myös vanhemman kanssa

Lasten oikeus sosiaalityöntekijään

KSML.fi:n uutiskirje

Tilaa KSML.fi:n uutiskirje. Saat joka iltapäivä viisi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Tilaus on maksuton.