Jokainen rattijuoppo liikenteessä on liikaa

Taas (Ksml 7.12.) saimme lukea, että törkeästä rattijuopumuksesta epäilty rekkakuski levitti uusia pakettiautoja sisältäneen rekkakuormallisen 4-tielle aiheuttaen todellisen vaaratilanteen muille tiellä liikkuneille. Rattijuopumuksista ja niihin liittyvistä ihmishenkiä vaatineista onnettomuuksista saamme kuulla kaikkialla eri puolilla Suomea lähes päivittäin.

Mistä johtuu, ettei liikenteeseemme saada turvallisuutta nyky-Suomessa? Mitä tekee poliisi, mitä eduskunta, joka laatii lait ja asetukset? Miksi asioihin vaikuttaminen ja siten rattijuopon liikkeellelähdön estäminen on niin vaikeaa, niin hidasta ja ellei peräti mahdotonta?

Törkeästä rattijuopumuksesta rangaistukset ovat aivan liian olemattomat. Muutaman kuukauden ajokielto sakkojen lisäksi ei näytä suitsivan ongelmaa, vaan ”uusijat” rysäyttävät kohta uudelleen.

Ihmettelen suuresti, miksei nykytekniikoilla jokaiseen ajoneuvoon saada pakolliseksi alkolukkoa, joka täysin varmasti estäisi ajoaikeen päihtyneeltä. Siis myös jokaiseen henkilöautoon koululaiskuljetuksiin tarkoitettujen ajoneuvojen, bussien ja kuorma-autojen lisäksi. Nyt olisi taas kansanedustajien oikean päättämisen korkea aika toissijaisen näennäispäättämisen ja poliittisen näpertelyn sijaan.

Kuulun niihin, jotka kannattavat 0,0-promillerajaa liikenteeseen. Ihmettelen suuresti niitä kansanedustajia, jotka hampaat irvessä puolustavat 0,5 promillen sallimista ja hyväksymistä.

Onko kaikessa pakko hakea perusteet EU:n liberaalisimmista linjauksista? Esimerkiksi Suomen tiestön kunto ja liukkaat talviset liikennekelit poikkeavat rajusti Etelä-Euroopan ympärivuotisista kesäkeleistä.

Nyt olisi korkea aika käydä ravistelevaa keskustelua rattijuopumusrajoista Suomessa sekä sanktioiden jälkeenjääneistä tasoista. Muun muassa Virossa rattijuoppo menettää heti autonsa rikoksentekovälineenä valtiolle. Milloin sama uhka tulee voimaan Suomessa? Milloin rangaistukset kolminkertaistuvat?

Suomalainen poliisi tekee varmasti rattijuopumuksen kitkemiseksi liikenteestä parhaansa resurssiensa mukaan. Autokoulut yrittävät kiitettävästi kasvattaa uudet kuljettajat vastuuseen.

Jopa Alko pyrkii vaikuttamaan valistuksellaan täysraittiuteen liikenteessä; jos otat – et aja!

Yleinen mielipide tuomitsee alkoholin käytön liikenteessä. On kerta kaikkiaan ihme, että kansanedustajat eivät saa mitään valmista aikaiseksi.

Epäkohdat rehottavat, rattijuopumusmäärät kasvavat jatkuvasti ja ihmishenkiä menetetään. Jokainen rattijuopon uhri on liikaa. Jokainen viinakolari on liikaa. Jokainen rattijuopon vammauttama on liikaa. Jokainen rattijuopon onnettomuuden aiheuttama vakuutusmaksujen korotuseuro on liikaa. Listaa voisi jatkaa lähes loputtomiin.

Nyt olisi kansanedustajien korkea aika toimia. Heti!

Alpo-Petteri Kokkonen

Pihtipudas

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Uusimmat

Mielipidekirjoitus

Lyhyet

Kansallisarkisto, sotiemme historian tutkimus ja SS-olettamukset

Avoin kirjeeni kansanedustajille

Lyhyet

Lyhyet

Metsiä älköön hävitettäkö

Raskaussyrjintää on kunnissa yhä aivan liikaa

Pyöriä nuorille vai kuljetusapua vanhuksille?

Miksi päättäjiä ei kiinnosta tieteellinen tieto metsistä?

Akkujen metallit kaupan

KSML.fi:n uutiskirje

Tilaa KSML.fi:n uutiskirje. Saat joka iltapäivä viisi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Tilaus on maksuton.