Jokaiselle lapselle ja nuorelle harrastus

Opetus- ja kulttuuriministeriön työryhmä jätti äskettäin esityksen siitä, miten lasten ja nuorten harrastamista edistetään. Työryhmän mielestä koulu on avainroolissa, jotta jokaiselle voidaan taata mahdollisuus harrastamiseen.

Miten Jyväskylässä tähän haasteeseen vastataan? Enää ei opettajien työmäärää voi lisätä eikä lasten harrastaminen kuulu ”opetusvelvollisuuteen”, mutta onko koottua tietoa siitä, mitä kerhoja on tarjolla? Google-haku ei tuottanut tietoa Jyväskylän osalta.

Jyväskylä on koulukaupunki; täällä on muun muassa yliopisto, jonka yksi keskeinen tehtävä on opettajankoulutus. Tiedämme, ettei kaikkea voida sisällyttää sen opetusohjelmaan, mutta aina on opiskelijoita, jotka laajentavat opettajuuttaan oppilaiden harrastustoiminnan suuntaan.

Joka koulussa voitaisiin kartoittaa, mitä harrastuksia oppilaat toivovat. Tässä olisi tutkielmien aihe muutamalle opettajaopiskelijalle.

Työryhmän esitykset ovat varsin maanläheisiä, kun se esittää, että avataan koulujen tilat lasten ja nuorten harrastustoiminnalle. Eivätkö ne ole sitä jo tällä hetkellä? Tilanteet voivat vaihdella hyvinkin paljon. Ehkä tilojen maksullisuus on syy, jonka takia ne ovat lasten ja nuorten ulottumattomissa.

Usein esteeksi muodostuu itse harrastuksen kalleus. Miten turvata harrastus, joka on lapsen toiveiden mukainen?

Musiikki on monelle lapselle mieluinen harrastus, mutta oma soitin maksaa liian paljon. Tähänkin löytyy keinonsa; opettaja voi antaa mahdollisuuden soittaa koulun pianolla jakamalla soittovuorot sitä haluaville.

Soittovälineitä voidaan hankkia kartuttamalla soittovälinerahastoa eri tavoin – myyjäisin, kirpputoritoiminnalla ym.

Liikunta on suosittu harrastus. Siinä on runsaasti valinnan varaa; joukosta löytyy niin ilmaisia kuin paljon maksavia.

Urheiluseurat voivat tässä kohdin tarjota vaihtoehtoja, jotka ovat mahdollisimman monen ulottuvilla. Kaupunki voi halutessaan auttaa jakamalla stipendejä ym.

Harrastustoiminta lokeroidaan yleensä ikäryhmittäin. Kuitenkin olisi tärkeää toimia yhdessä; monenikäisten yhdessä harrastaminen edistää yksilön ja yhteisön eheyttä.

Miltä kuulostaisi tietokonekerho, jota pitäisi nuori ja kerholaisia olisivat seniori-ikäiset? Tai 100-vuotiaassa Suomessa historian kerho, jota vetäisivät oppilaiden mummot tai vaarit?

Oppilaiden vanhemmat ovat voimavara myös koulun kerhojen järjestämisessä. Kodin ja koulun yhteistyötä suunniteltaessa voitaisiin kartoittaa vanhempien halukkuutta toimia kerhojen ohjaajina.

Harrastuksessa on kyse mieluisasta oppimisesta, koska se on vapaaehtoista ja saattaa liittyä oppilaan vahvuusalueeseen.

Harrastuksiin liittyvät oppimiskokemukset ovat arvokkaita, koska ne ovat sisäisesti motivoiva; oppiminen on kestävää ja syvällistä.

Marja-Leena Husso

yliopistonlehtori emerita

Eira Korpinen

professori emerita

kuntavaaliehdokas (kesk.)

Jyväskylä

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Uusimmat

Mielipidekirjoitus

Lyhyet

Lyhyet

Puun käyttö turvaa metsien hiilensidonnan

Tarvitsemme nopeat yhteydet

Lyhyet

Hoitajamitoitus-vääristelyä

Lyseo käräjäoikeuden kodiksi

Suomessa on hyviä ja huonoja maahanmuuttajia

Lyhyet

Lyhyet

KSML.fi:n uutiskirje

Tilaa KSML.fi:n uutiskirje. Saat joka iltapäivä viisi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Tilaus on maksuton.