Junalla Virroilta Jyväskylään

Matka sujuu ensin Ähtäriin linja-autolla. Ennen Ähtäriä auton vaihdekeppi alkaa käydä jäykemmäksi pykälien välillä. Peränteeltä tulee matkustaja kyytiin, joka kertoo pakkasta olevan 36 astetta.

Auto saapuu aikataulun mukaisesti perille klo 9.

Matkahuolto on auki ja sisällä on lämmintä. Juna lähtee 11.30, joten lähtöön on 2,5 tuntia.

Tutkin aikatauluja, jotta pääseekös linja-autolla Jyväskylään ennen junaa. Ei pääse. Varttia ennen junan tuloaikaa lähden asemaa kohti. Mittari näyttää -26 °C. Kaupan edessä käy kuorma-auto. Auton kyljessä lukee "Kylmäkuljetus -20 °C". Väkisinkin hymyilyttää. Tuohonkin kannattaisi pyrkiä, jos ei junalla pääsisi…

VR:n on lopettanut toiminnan Ähtärin asemarakennuksessa. Aseman vieressä on pieni koju, jonka edessä olevassa kyltissä lukee Ähtäri. Kysyn, että tämäkö on Ähtärin asema. Kyllä, vastaan. Aseman eteen tulee muutamia matkustajia. Aikaa kuluu ja matkustajat hytisevät. Joissakin tolpissa on kaiuttimia, joista ei kuulu pihaustakaan. Sitten aseman ovi avautuu. "Tulkaa sisälle lämmittelemään. Ei se juna vielä tule. On se ainakin puolituntia myöhässä", ilmoitetaan.

Odotushuone on saneerattu hyvään kuntoon. Selviää, että rakennuksen omistaa eräs yhdistys. Ehkäpä odotushuone aukeaa matkustajille tulevaisuudessa.

Vajaan tunnin myöhässä juna pysähtyy Ähtäriin. Odotushuoneen lämmöstä väki purkautuu laiturille pakkassäähän. Etummaisesta vaunusta yrittää tulla mieshenkilö ulos. Ovi on jäätynyt kiinni. Konduktööri tulee ulos toisesta vaunusta. Sanon hänelle, että aseman odotushuoneessa oli lämmintä.

- On se hyvä, että joku asia toimii, konduktööri toteaa.

Kehitys on kulkenut takiapakkia Ennen Virroilta pääsi suoraan Haapamäen kautta Jyväskylään junalla. Kihniöstä, Kortteelta ja Vaskuulta tuli Virroille yhteiskouluun oppilaita höyryveturin vetämällä junalla. Eivät olleet junat myöhässä kovien pakkasten aikaan. Nyt junat eivät kulje. Vaivalla rakennettu infra on tuhoutumassa.

Entisellä ratapihalla kasvaa vesakkoa. Juhannuskaupungin ratapihan vesakoissa pyörii meluavia ja käryäviä moottorikelkkoja, joista ei ole apua matkustajille. Liikenneministeriön käsityskin (!) on ollut tässä kehityksessä mukana, kuten 9.12.1996 silloinen liikenneministeri Tuula Linnainmaa (kok) vastasi kyselyyn. Virtolaisilla ei liene edes käsitystä.

MARTTI O. ILKKA laatu- ja ympäristöjärjestelmien rakentaja Virrat (Vihti)

Uusimmat

Mielipidekirjoitus

Kirja on seikkailu

Vanhus- asiassa tarvitaan ryhtiliike

Kotoutus on hyvällä mallillla

Lyhyet

Lyhyet

Lyhyet

Tekeekö seksuaalikasvatus nuorista helppoja uhreja?

Tulevaisuuden hoiva

Numerot kertovat aina ihmisistä, kokoomus

Ken on syyllisin?

KSML.fi:n uutiskirje

Tilaa KSML.fi:n uutiskirje. Saat joka iltapäivä viisi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Tilaus on maksuton.