Junamonopoli estää Jyväskylän seudun kehitystä

Suomen valtiota ohjataan kaiken aikaa enenevässä määrin yhdestä etelärannikon kaupungista johdetuksi imperiumiksi. Muiden kaupunkien on vaikea panna vastaan, sillä yksikään niistä ei ole kokonsa tai vaikutusvaltansa puolesta yksinään kyvykäs haastamaan pyhää johtajaa

Tilannetta ei yhtään helpota kunkin kaupungin toivoton kilpailu naapureitaan vastaan.

Yksi esimerkki nurinkurisesta Helsinki-keskeisestä politiikasta on Suomen henkilöjunaliikenteen tilanne. Aikanaan koko rataverkon kattanut paikallisjunaliikenne ajettiin alas 1960-luvulta alkanein linjauksin ja nykyisin junaliikenne palvelee lähestulkoon ainoastaan Helsinkiin suuntautuvia yhteyksiä.

Esimerkiksi Jyväskylästä olisi ratayhteys Äänekosken ja Pihtiputaan kautta Ouluun, Pieksämäeltä pääsisi Savonlinnaan, Joensuusta Ouluun ja Kuopiosta Joensuuhun, mutta näillä rataosilla henkilöjunia ei ajeta eikä siihen pyritä.

Virallisen totuuden mukaan syy on vuoroin olematon matkustajapotentiaali tai puuttuva kalusto, mutta tilannetta on syytä tarkastella laajemmassa poliittisessa kontekstissa.

Suomen henkilöjunaliikennettä hallitsee monopolin tavoin VR Oy eli osakeyhtiö, jolle on suojattu poikkeuksellinen yksinvaltias asema.

Helsingissä sijaitsevasta pääkonttorista käsin päätetään, missä junia ajetaan. Jos jossakin päin maata, esimerkiksi Äänekoski-Jämsä-välillä, Porin seudulla tai Savonlinnassa haaveillaan paikallisjunaliikenteestä ja VR Oy ilmoittaa olevansa haluton järjestämään liikennettä, keinoja ei ole.

Kunnilla tai yksityisillä yrityksillä ei ole lain edessä mahdollisuutta harjoittaa junaliikennettä itse. Yhdessä konttorissa siis sanellaan, että keskisuomalaisilla, satakuntalaisilla ja savolaisilla ei ole oikeutta kehittää seutukuntianne kilpailukykyisiksi raideliikenteeseen perustuviksi nauhakaupungeiksi, koska niiden kehittyminen olisi uhka Helsingin vetovoimaisuudelle.

Ja surullista, mutta totta: suomalaiset nöyrtyvät uskomaan tätä, VR Oy on yhä useiden mielissä pyhä kaikkitietävä, kaikkien parasta ajatteleva auktoriteetti, jonka lausuntoja ei aseteta kyseenalaisiksi.

Keskusteltaessa raideliikenteestä kysytään lähes aina VR Oy:ltä, siitä huolimatta, että maasta löytyisi myös riippumattomia raideliikenteen ja aluekehityksen asiantuntijoita, muun muassa Raideryhmä.

Hyvät eri alueiden väliset junayhteydet olisivat ratkaisevan tärkeä tekijä Keski-, Itä- ja Pohjois-Suomen vetovoimaisuuden kehittämiseksi.

Mitä paremmin Jyväskylä, Savonlinna, Kuopio, Joensuu, Oulu ja Rovaniemi voisivat verkostoitua toisiinsa, sitä enemmän ne vapautuisivat Helsingin määräysvallasta. Ja yksikään vallanpitäjä maailmanhistoriassa ei tavoittele valtansa heikkenemistä.

Helsingistä johdetun instituution tavoitteena ei missään vaiheessa tule olemaan lain, virallisen totuuden tai järjestelmän muuttaminen sellaiseksi, joka lisäisi Keski-, Itä- ja Pohjois-Suomen kilpailukykyä. Siksi edellä mainittujen alueiden on taisteltava yhtenä rintamana muutoksen, ja nimenomaan raideliikenteen puolesta.

Elinkeinoelämän keskusliiton taannoinen johtohahmo esitti nimittäin moottoritietä Jyväskylästä Ouluun, mikä olisi investointina järjetön Jyväskylän-Haapajärven radan kunnostamisen rinnalla – toimivaa raideliikennettä parempaa symbolia kilpailukykyiselle alueelle ei hevin löydä.

Luomalla alueellisten liikenneviranomaisten järjestelmä, jossa keskisuomalaisilla on vaikutusvaltaa saada Jyväskylästä monta päivittäistä junayhteyttä sekä Ouluun, Joensuuhun, Savonlinnaan että Vaasaan, puhumattakaan paikallisjunista Jyvässeudulla syntyy nykyistä moninapaisempi, useasta hyvinvoivasta kaupunkiseudusta koostuva valtio.

Väinö Jalkanen

opiskelija

Berliini

Uusimmat

Mielipidekirjoitus

Lyhyet 26.5.

Suomi on ilmastorikollinen

Metsäteollisuuden talousmetsät eivät sovellu luontoretkeilijöille

Luonnon hävityksen kauhu odottaa meitäkin Laukaassa

Onko masentunut ihminen sairas?

Lyhyet 25.5.

Koulussa huomio perustaitoihin

Alle 18-vuotiaan työllistäminen on vastuullinen teko

Hallitusohjelmaan kansallinen talous- taidon ohjelma

Sain hyvää palvelua

KSML.fi:n uutiskirje

Tilaa KSML.fi:n uutiskirje. Saat joka iltapäivä viisi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Tilaus on maksuton.