Jyväskylä – koulukaupunkiko sekin?

Keljon koulu on toiminut vuoden 2013 alusta alkaen surullisen kuuluisassa Salmirannan väistökoulussa. Syynä väistöön koulurakennuksen sisäilma. Koulurakennus on ollut peruskorjattavien kohteiden listalla, kunnes yllättäen noin vuosi sitten koulu putosi ko. listalta pois. Melko nopeaan löytyi sisäilmaongelma, joka johti väistöön ja nyt koulua ollaankin lakkauttamassa (Ksml 15.8.).

Haiskahtaa jotenkin laskelmoidulta. Koska koulua täytyy käydä väistökoulun kyseenalaisissa tiloissa jopa useita vuosia, moni perhe on väsynyt epätietoisuuteen ja hakenut lapselleen paikkaa jostain toisesta koulusta – vaivaa nähden ja arkea mutkistaen. Tehdäänkö tilanne riittävän tukalaksi, josta aiheutuu oppilaskato, ja sen jälkeen voi helpottuneena lyödä laudat ristiin ovien eteen?

Koululaisilla, vanhemmilla ja henkilökunnalla huoli on suuri ja epätietoisuus vaivaa. Jonnekin lähes 200 koululaista täytyy sijoittaa, eikä lähialueiden kouluihin mahdu. Kaikesta täytyy tietenkin leikata ja lisäksi toimintoja täytyisi saada tuottavammiksi. Mutta mitä säästöt lopulta ovat?

Laskukaavoja on epäilemättä monia. Olisiko kuitenkin kyse siitä mitä haluamme pitää tärkeänä? Mitä säästetään sillä, että pidetään rakennuksia tyhjillään pitkiä aikoja ja samalla kuljetetaan lapset kouluun päivittäin bussikyydillä? Bussikuljetus maksaa noin 114000 euroa vuodessa, eikä tyhjienkään koulurakennusten ylläpitäminen ole halpaa. Inhimilliset kulut ovat oma lukunsa – koulupäivä pitenee koululaisilla huomattavasti kyyditysten myötä. Lukuvuoden aikana oppilaat istuvat linja-autossa kahdeksan vuorokautta.

Vanhempainneuvosto on yrittänyt kartoittaa tilannetta ja saada mm. perusteita peruskorjauksen hinta-arviosta. Toiveena on, että koulun peruskorjauksen ajaksi Keljoon rakennettaisiin modulikoulu, jonka puhtaita ja terveitä tiloja voitaisiin tarvittaessa käyttää myöhemmin myös muilla homekoulutyömailla, mikäli koulu ei halua ottaa modulikoulua pysyväksi tilakseen.

Salmiranna väliaikaiseksi tarkoitettu väistötila on ollut koulukäytössä jo useita vuosia, puutteellisesti varusteltuna eikä ilmapiiriltään kovinkaan viihtyisänä saati oppimista tukevana.

Kerskakulutuksen aika ei voi jatkua ja jostain on säästettävä. Miksi leikkaukset kuitenkin niin usein iskevät sosiaali- ja terveyspalveluihin, kirjastoihin ja kouluihin? On vaikea uskoa niitä lukuja, joita lehtien sivuilla esitetyt säästöt osoittavat. Onko niissä oikeasti huomioitu kokonaisuus vai vaan hetkellinen säästö jossain kohtaa, joka kaatuu piakkoin toisen sektorin maksettavaksi?

Vetoaisimme päättäjiin ja myös meihin kuntalaisiin, että muutoksen täytyy tapahtua. Niin kauan kuin lait velvoittavat, tiettyjen toimintojen täytyy tässä yhteiskunnassa toimia ja palvelut taata jokaiselle, vaikka ne eivät juuri konkreettista rahaa tuottaisikaan. Hintalappu asettunee aina jonnekin, ja monesti myöhemmin erääntyvä lasku on suurempi kuin ennakoiden hoidettu kuluerä.

Antti Suora

Keljon koulu vanhempainneuvosto

Jyväskylä

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.