Jyväskylä on saatava raiteille

Ilmastonmuutoksen edetessä ja öljyn hinnan noustessa on ryhdyttävä nopeisiin tilannetta parantaviin toimiin. Tällainen olisi syöttötariffin ulottaminen sekä piensähkövoimaloihin että pienbiokaasuntuotantoon. Suuryksikköajattelu kuuluu menneeseen maailmaan.

Pitkällä tähtäimellä on varauduttava siihen, ettei liikkuminen voi nykyisessä määrin perustua autoille. Sen näkee jo ajaessaan aamuruuhkassa Vaajakosken moottoritietä keskustaan päin. Tie on aivan täynnä. Asukasmäärän kasvaessa toivottomilta ruuhkilta ei voida välttyä. Merkittävämpi tekijä on maailmanlaaja. Asiantuntijat ovat sitä mieltä, että maailmassa tulee tapahtumaan suuria ja äkillisiä muutoksia siinä vaiheessa kun öljybarrelin hinta puhkaisee 200 dollarin katon. Tästä vallitsee suuri yksimielisyys. Erimielisyyttä on vain siitä, koska hinta ohittaa tämän rajapyykin. Hintahan kävi jo 150 dollarissa.

Uuden Jyväskylän rakentamisessa on paljon lähiajan tehtävää. Se antaa sekä luottamushenkilöille että kunnan työntekijöille kädet ja pään täyteen uutta ja vanhaa. Tässä välttämättömyyksien maailmassa ei kaukaisemmasta tulevaisuudesta huolehtiminen saisi unohtua.

Tulevaisuuden Jyväskylä tulee saada raiteille. Seutumme on siinä onnellisessa asemassa, että raiteet ovat valmiina. On sekä Lievestuore-Keuruu -rata että Jämsä-Äänekoski -rata, vai pitäisikö ottaa huomioon jo myös Hankasalmi, Haapamäki ja Saarijärvi. Tulevaisuuteen pitäisi alkaa varautua heti nyt. Tällaista varautumista olisi se, että yhdyskuntarakenne suunniteltaisiin hyödyntämään olemassa olevia ratoja. Tälle pohjalle tulisi suunnitella pikaraitiotieyhteys Vaajakosken ja Jyväskylän keskustan välille. Pikaraitiotien mahdollisuus Palokkaan tulisi selvittää. Los Angelesissa raiteet kulkevat moottoritien keskellä.

Henkilöautojen käyttäjiä usein syyllistetään siitä, että he tulevat töihin autolla. Tämä on epäoikeudenmukaista. Hajanaisessa yhdyskuntarakenteessa oman auton käyttö on välttämättömyys.

Työpaikat sijoittuvat ratojen varteen aika luonnostaan. Rataa lähellä olevilta asunnoilta niihin olisi hyvät yhteydet. Aivan aseman vieressä ei tarvitse Suomessa asua. Raidekulkuneuvolle voisi kulkea jalan tai pyörällä. Pysyisi keskikehokin paremmin mitoissaan.

TAPIO LAMPINEN dosentti kuntavaaliehdokas (sd.) Vaajakoski

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Uusimmat

Mielipidekirjoitus

Lyhyet

Avoin kirjeeni kansanedustajille

Kansallisarkisto, sotiemme historian tutkimus ja SS-olettamukset

Lyhyet

Lyhyet

Metsiä älköön hävitettäkö

Miksi päättäjiä ei kiinnosta tieteellinen tieto metsistä?

Raskaussyrjintää on kunnissa yhä aivan liikaa

Pyöriä nuorille vai kuljetusapua vanhuksille?

Akkujen metallit kaupan

KSML.fi:n uutiskirje

Tilaa KSML.fi:n uutiskirje. Saat joka iltapäivä viisi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Tilaus on maksuton.