Jyväskylä valvoo yhdenvertaisesti omaa ja yksityistä palvelutuotantoa

Pääkirjoitustoimittaja Anita Kärjen Nimellä-kolumnissa 8.2. ”Hoivaostoissa kunnan roolit sekoittuvat” esiintyy epätarkkuuksia, joita on syytä tarkentaa.

Anita Kärjen kolumnissaan esiin nostama roolitus perustuu lakiin. Kaupungilla on kuntalain mukaan velvoite järjestää asukkailleen sosiaali- ja terveyspalvelut.

Lain mukaan kunta voi tuottaa järjestämisvastuulleen kuuluvat palvelut itse sekä hankkia niitä sopimukseen perustuen yksityisiltä palveluntuottajilta.

Jyväskylässä tehostettua palveluasumista ikäihmisille tuotetaan omana toimintana, ostopalvelusopimuksilla ja palvelusetelillä.

Oman toiminnan ja ostopalveluina hankitun palvelun laatua arvioidaan kaupungin toimesta kuukausittain.

Valvonta on lakisääteistä ja perustuu lakiin yksityisistä sosiaalipalveluista.

Valvonnalla on keskeinen rooli hyvän hoidon ja laadukkaiden palveluiden varmistamisessa.

Valvontatiimi tekee säännöllistä tarkastustoimintaa sekä tarvittaessa ns. yllätyskäyntejä. Säännöllinen ja ennakoimaton valvonta koskee yhdenvertaisesti julkista ja yksityistä hoivapalvelua.

Valvontatiimi myös ohjaa ja neuvoo alueella tuotettuja yksityisiä sosiaalipalveluja sekä tekee tiivistä yhteistyötä Aluehallintoviraston ja Valviran kanssa mahdollisiin epäkohtiin puuttumiseksi.

Jyväskylässä on neljä palveluasumisen ostopalvelusopimusten maksuluokkaa. Tällä hetkellä keskimääräinen vuorokausihinta on 95 euroa.

Hintataso perustuu siihen, miten paljon asiakas toimintakyvyn arvioinnin perusteella tarvitsee hoitoa.

Hintoja tarkistetaan asiakkaiden kuntoisuuden heikentyessä tai uusien asiakkaiden tullessa palveluiden piiriin.

Kaupungin rooli järjestäjänä ja tuottajana hankaloittaa suoraa kustannusvertailua yksityiseen palvelutuotantoon. Järjestämisvastuu aiheuttaa kaupungille kustannuksia.

Jyväskylän kaupungin omien hoivapalvelujen määrärahoihin sisältyvät muun muassa valvonnasta sekä asiakasmaksujen keräämisestä ja palveluntuottajakorvausten maksamisesta aiheutuvia niin sanottuja välillisiä kustannuksia.

Sote-uudistuksen yhtenä tavoitteena on erottaa järjestäminen ja tuotanto sekä luoda entistä yhdenvertaisempi ja vertailtavampi järjestelmä, jossa toimivat rinnakkain sekä yksityisen että julkinen palveluntuotanto.

Maksettava korvaus on sama maakunnan omalle palvelutuotannolle ja yksityiselle palvelutuotannolle.

Palveluiden tuottajan valinnassa tärkeimpänä kriteerinä on palvelun laatu.

Järjestäjä valvoo, että palvelut tuotetaan jatkuvasti vähintään sovitun laatuisena ja jos poikkeamia on, maakunta puuttuu niihin.

Vesa Voutilainen

laskentapäällikkö

Jyväskylän kaupunki

Maarit Raappana

vanhuspalveluiden palvelujohtaja

Jyväskylän kaupunki

Kati Kallimo

toimialajohtaja

maakuntavalmistelija

Keski-Suomi 2021 -projekti

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Uusimmat

Mielipidekirjoitus

Lyhyet

Lyhyet

Lyhyet

Syyttäjälaitosta pitikin uudistaa

Jyväskylän joukkoliikenne edullisemmaksi

Suomen rahanpesulaki kaipaa pikaista remonttia

Lyhyet

Lyhyet: Kierrätys- ja uusiutuvat luonnonvarat on pop in! Missä viipyy puukorinenauto, fillareita on jo?

Mielipide: Jyväskylä kehittyy – vai kehittyykö?

Mielipide: Rapautuuko lukion yleissivistävyys?

KSML.fi:n uutiskirje

Tilaa KSML.fi:n uutiskirje. Saat joka iltapäivä viisi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Tilaus on maksuton.