Jyväskylän hallintosääntö käsittämätön

Olen päässyt seuraamaan kuntavaalien jälkeistä luottamustoimipaikkojen jakoa Jyväskylässä. Neuvottelut puolueiden välillä ovat edenneet hyvässä hengessä ja vaalitulosta on pääsääntöisesti noudatettu: painavimmat paikat ovat menossa eniten henkilökohtaisia ääniä saaneille.

Toki poikkeuksiakin on, mutta niihin varmasti on painavia syitä henkilöiden pätevyyden tai muiden luottamustoimien kannalta. Esimerkiksi kansanedustajalle täysipainoinen kuntalaisten asioiden hoitaminen voisi olla turhan aikaa vievää.

Yksi asia kuitenkin tuottaa valtavaa päänvaivaa. Jyväskylän kaupungin hallintosääntö, joka vaatii kaikkiin mahdollisiin julkisorganisaatioiden puheenjohtajuuksiin varsinaisen kaupunginvaltuutetun pestiä. Mukaanlukieen Keski-Suomen pelastuslautakunnan kaltaiset maakunnalliset yhteistyöelimet, joihin ehdottomasti pitäisi valita puolueiden parhaiten asioista perillä olevat henkilöt. Lautakuntien rivijäsentenkin tulee olla vähintään varavaltuutettuja.

Tämä johtaa siihen, että valtuutettujen päälle kasataan luottamustoimi toisensa jälkeen ja varsin kunnioitettaviakin äänimääriä keränneet osaavat ihmiset joudutaan jättämään vaihtopenkille. Joukossa on sekä paljon päteviä että tuoreita kasvoja. Molempia tarvittaisiin yhteiseen työhön.

Jyväskylän hallintosääntö keskittää valtaa harvoille harteille ja pääasiassa politiikassa jo pidempään mukana olleille. Ensikertalaiset kun usein joutuvat tyytymään vaatimattomampiin äänimääriin. Uusia tekijöitä on laajasti mukana valtuustoryhmän kokoonpanossa ainoastaan vihreillä.

Olisi yleinen etu, jos myös vanhat suuret puolueet heräisivät siihen, että mahdollisimman monen vaaleissa mukana olleen tulisi päästä mukaan vaikuttamaan yhteisiin asioihin. Se avaisi tietä politiikanteon uudistamiselle ja toisi nuoria muuallekin kuin vihreisiin.

Eetu Kinnunen

Jyväskylän Työväenyhdistyksen poliittinen sihteeri

Jyväskylä

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.