Jyväskylän joukkoliikenne edullisemmaksi

Jyväskylän, Laukaan ja Muuramen joukkoliikennejaostot päättivät yksimielisesti esittää seuraavan vuoden talousarvioihin yhteensä 1,7 miljoonan euron lisärahoitusta joukkoliikenteen kehittämiseen (KSML 9.9.). Lisärahoituksella mahdollistetaan mm. vyöhykeuudistus sekä matkalippujen hintojen laskeminen jopa 25 prosentilla.

Joukkoliikenteeseen panostaminen on alettu nähdä hyvänä investointina Jyväskylässä. Jyväskylän ja Muuramen valtuustojen hyväksyttyä 30.9. Linkki tulevaisuuteen 2030 -kehittämisohjelman ovat nyt kaikki Linkin liikennöintialueen kunnat sitoutuneet joukkoliikenteen kehittämiseen.

Yksi kehittämisohjelman keskeisistä tavoitteista on kaksinkertaistaa Jyväskylän, Laukaan ja Muuramen joukkoliikenteen matkamäärä nykyisestä 7,5 miljoonasta 15 miljoonaan matkaan vuoteen 2030 mennessä.

Myös viime vuonna tehdyllä lisärahoituksella mahdollistettiin kausilippujen hintoihin maltilliset alennukset vuodelle 2019. Seurauksena matkustajamäärät ovat nousseet ja lipputulot kasvaneet.

Jyväskylällä on maine edullisena paikkana opiskella. Siksi yllätyksenä tuleekin, että opiskelijoille on Jyväskylässä koko Suomen toiseksi kovahintaisimmat joukkoliikenteen matkustushinnat.

Ykkössijalla loistaa Joensuu, jossa opiskelija maksaa yhden vyöhykkeen kuukauden kausilipusta 49,50e. Jyväskylässä verrokkihinta on 43e. Muissa yliopistokaupungeissa samankaltaisesta lipusta pulittaa reippaasti alle 40e.

Joukkoliikenteen toimivuus sekä edullisuus vaikuttavat laajalti mielikuvaan kaupungista. Näiden mielikuvien varassa tehdään isoja päätöksiä, kuten “haluanko muuttaa Jyväskylään opintojen perässä?” Tai “jäänkö tutkinnon suoritettuani Jyväskylään töihin?”

 

Joukkoliikenne on tärkeää myös päästöjen vähentämisessä. Yksityisautoilu vähenee, kun julkisilla liikkuminen on halpaa ja helppoa.

Jyväskylä on sitoutunut hiilineutraaliuteen vuoteen 2030 mennessä. Iso tavoite vaatii konkreettisia toimia toteutuakseen.

Kiihtyneen ilmastokeskustelun viesti on kristallinkirkas: tekoja ilmastonmuutoksen torjuntaan tarvitaan päättäjiltä. Myös ympäristöministeriön keväällä julkaiseman ympäristöbarometrin mukaan kolme neljäsosaa pitää tärkeänä, että kunta luo asukkailleen mahdollisuuden ilmastoystävälliseen arkeen, esimerkiksi asumiseen ja liikkumiseen liittyvissä asioissa.

Vähenevä yksityisautoilu tekee myös liikenteestä turvallisemman jalankulkijoille ja pyöräilijöille.

Oikea aika panostaa joukkoliikenteeseen on nyt. Viime vuoden investoinnin pohjalta on hyvä jatkaa, kun matkustajamäärät ovat nyt nousussa. Hyödynnetään lumipalloefekti ja tehdään Jyväskylästä entistäkin parempi paikka asua!

Markus Kulmala
Katriina Tikanmäki
hallituksen jäsenet
Jyväskylän yliopiston ylioppilaskunta

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Uusimmat

Mielipidekirjoitus

Pienet kunnat ahdingossa

Lyhyet

Joogit vasta- saunan lauteille

Lyhyet

Lyhyet

Lyhyet

Kuka lopulta kerää rahat vappusatasiin?

Haasteina oppilasmäärä ja kiinteistön soveltuvuus

Tulevaisuus vaatii tekoja

Lukijan kuva

KSML.fi:n uutiskirje

Tilaa KSML.fi:n uutiskirje. Saat joka iltapäivä viisi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Tilaus on maksuton.