Jyväskylän keskusta kaipaa tulevaisuutta, ei menneisyyttä

Päätoimittaja Pekka Mervola kirjoitti Nimellä-palstalla (KSML 3.6.) elävän kaupunkikeskustan kaipuusta ja keskustan nykyisestä kehittämisestä ”autovihamielisyyden” vallassa.

Keskusta herättää intohimoja, ja niin sen pitääkin. Ilman elävää keskustaa ei ole elävää kaupunkia. Jyväskylä on vaarassa menettää molemmat.

Jyväskylässä rakennetun historian purkaminen uuden tieltä läpi koko 1900-luvun johti traumaan, jota on pyritty sittemmin parantamaan rakentamalla koko 2000-luvun alku menneiden aikojen monumentteja.

Näkyvimpiä näistä ovat yksityisautoiluun pohjaavat super- ja hypermarketit. Samalla näiden maailmalla jo hiipumassa olevien ratkaisujen laajamittainen toteuttaminen Jyväskylään on johtanut osaltaan Mervolan kirjoituksessakin huolta herättäneen kaupungin keskusta-alueen elinvoimaisuuden hiipumiseen.

Ja Jyväskylä ei ole yksin ongelmiensa kanssa, vaan samantapaisia hiipuvia keskustoja on Suomi pullollaan. Syytkin ovat kovasti samankaltaisia; jos ihmisiä pyritään ohjaamaan keskustojen sijaan kaupunkien laidoille automarketteihin, he myös ohjautuvat sinne.

Tämän sinänsä yksinkertaisen logiikan toteutuminen on herättänyt kummastusta päätösten tekemisten jälkeen.

Keskustalla (ja koko Jyväskylällä) ei pitäisi olla varaa muunlaiseen kuin tulevaisuuteen katsovaan ratkaisuun. Tästä johtuen keskustaa ei tule kehittää autovastaisesti, vaan tulevaisuusmyönteisesti.

Varsinkin kun tulevaisuus ei ole rakennettu massiivisen yksityisautoilun varaan, kuten useat indikaattorit antavat ymmärtää.

Esimerkiksi seuraavien kahdenkymmenen vuoden aikana ajokortista, ja autoista, luopunee noin miljoona suomalaista (tällä hetkellä yli 65-vuotiaat ajokortinhaltijat).

Samaan aikaan ajokortin hankkivien nuorten määrä on ollut jo pidempään laskussa. Myös liikenteen päästötavoitteet ja ilmastonmuutokseen reagointi tulevat muokkaamaan autoilukulttuuria vauhdikkaasti tulevien vuosien aikana.

Eikö tässä tilanteessa olisi ”kehitysvihamielistä” pyrkiä taannuttamaan Jyväskylä vanhojen toimintamallien ja yksityisautoilun kaupungiksi, kun sillä olisi potentiaalia niin paljon enempäänkin. Ehkäpä jopa tulevaisuuden kaupungiksi?

Maailmalla on jo useita alueita ja metropoleja joissa loikitaan eteenpäin tulevaisuuden kaupunkien ratkaisuissa, kuten julkisen liikenteen kehittämisessä, autottomissa alueissa, pyöräily- ja jalankulkuinfran parantamisessa sekä uusien teknologioiden käyttöönotossa ihmisten liikuttamisessa.

Jyväskylässä yhden näyttävän eteenpäinhypyn jälkeen on hypätty usein kaksi loikkaa taaksepäin. Laajaa huomiota keränneen palkitun kävelykadun rakentamisen jälkeen on panostettu automarkettien rakentamiseen, junayhteyksien parantamisen sijaan rakennetaan moottoriteitä.

1900-luvun lopun vinkkelistä katsottuna nämä ratkaisut ovat kuuminta hottia, mutta ehkä ratkaisujen teossa tulisi ajatella tulevaisuutta, ei menneisyyttä. Myös Jyväskylässä.

Juho Jäppinen

Jyväskylä

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Uusimmat

Mielipidekirjoitus

Lyhyet

Lyhyet

Metsiä älköön hävitettäkö

Miksi päättäjiä ei kiinnosta tieteellinen tieto metsistä?

Raskaussyrjintää on kunnissa yhä aivan liikaa

Pyöriä nuorille vai kuljetusapua vanhuksille?

Akkujen metallit kaupan

Kaupunkipyörät ovat osa ketterän kestävää liikkumista

Suomipop, pyörätuolit ja taksien kyydit

Valvonta on yhteistyötä

KSML.fi:n uutiskirje

Tilaa KSML.fi:n uutiskirje. Saat joka iltapäivä viisi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Tilaus on maksuton.