Jyväskylän vallaton kaupunginvaltuusto

Ensimmäinen neljännes tästä valtuustokaudesta on takana. Tässä mielipiteeni siitä, miltä valtuuston työskentely tuntuu uuden valtuutetun kannalta.

Avainsana on vallaton. Voisiko sen synonyymi olla kuriton?

Kuriton valtuusto? Ei se Jyväskylän kohdalla voi merkitä kuritonta valtuustoa. Entäpä ”tietämätön”?

Tietämätön valtuusto? Sitä se voisi tarkoittaa, kun muistamme, mitä sekoilua tapahtui omaishoidon ja jalkakäytävien hoidon päätöksissä. Kuntalaki sanoo, että valtuusto on kunnan päättävin elin. Niin sen tulisikin olla.

Perustelen valtuuston vallattomuutta esimerkkinä tälle vuodelle talousarviossa olleet terveysasemien alasajopäätökset. En ole kuullut, että esitys kyseisten terveysasemien alasajosta olisi tullut valtuustosta eikä myöskään asianomaisesta lautakunnasta.

Kummassakaan elimessä, valtuustossa ja perusturvalautakunnassa, ei tehty esitystä terveysasemien lakkauttamisesta. Lakkauttamiset Korpilahdelta, Säynätsalosta, Tikkakoskelta ja Huhtasuolta tulivat kaupunginjohtajan budjettiesitykseen viranhaltijoiden tuomana ja sieltä se eteni kaupunginhallituksen listalle, joka toi ne talousarviokäsittelyyn 2.12.

Eli kaupunginhallitus ohitti valtuuston ja perusturvalautakunnan tahdon. Valtuuston äänestyksessä kaupunginhallituksen esitys meni läpi kokoomuksen ja demarien äänillä.

Mielestäni tässä tehtiin väärä päätös välittämättä niistä seuraamuksista, mitä tämä tuo kyseisten asemia palveluja käyttäville kaupunkilaisille. Ihmetyttää sekin, että Huhtasuon terveysasema oli juuri ajanut sisään uuden toimintamallinsa, johon aseman henkilökunta oli sitoutunut.

Toinen ihmetyksen aihe on, että terveysasemien lopettamisesta ei ole minkäänlaisia kunnollisia laskelmia. Ei myöskään tietoa siitä, mihin näiden terveysasemien ihmiset ohjataan. Kovin vähäisillä tiedoilla ja vailla pitäviä laskelmia saatiin äänestyksen jälkeen päätös lakkauttamisesta.

Terveysasemia käyttävät kuntalaiset ovat useimmiten niitä, joilla ei ole mahdollisuuksia käyttää yksityistä terveydenhuoltoa tai heillä ei ole työterveydenhuollon turvaa. Heitä tämä päätös koskee kaikkein eniten.

Äänestys terveysasemista on yksi esimerkki siitä, miten valta ja vastuu jakaantuvat Jyväskylässä. Vallaton ja kuriton valtuusto on tärkeiden asioiden valmisteluvaiheessa vallaton, päätöstilanteissa ja äänestyksissä se on tietämätön ja kurinalainen.

Valtaa käyttävät Jyväskylän kaupungin virkakoneisto ja kaupungin hallitus sekä muutamat kellokkaat omista ryhmistään. Valitettavasti. Missä meitä muita tarvitaan?

Kaikki lupaavat hyvää. Miksi se ei toteudu?

Sehän on vain puhetta. Nyt tarvitaan tekoja. Tarvitaan toimivia peruspalveluja kuten terveydenhoito. Valtuuston on otettava valta itselleen, senhän jo lakikin edellyttää.

Matti Björk

kaupunginvaltuutettu (ps.)

Jyväskylä

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Uusimmat

Mielipidekirjoitus

Lyhyet

Lyhyet

Ratkaisut ovat jäsenmaiden käsissä

Kehitystyötä ei ole vara hukata

Oppimateriaalien hankintaan yhdenvertaisia ratkaisuja

Kivihiili kiellettiin jo

Lyhyet

Jäämerenrata voisi jopa toteutua

Palautusta käytetään veron maksuksi heti eräpäivänä

Lyhyet

KSML.fi:n uutiskirje

Tilaa KSML.fi:n uutiskirje. Saat joka iltapäivä viisi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Tilaus on maksuton.