Jyväskylän ympäristöteko?

Kirkkopuiston parkkihallista on lehdessä olleen havainnekuvan mukaan ainakin viisi ulostuloramppia. Ne on suunniteltu Vapaudenkatu 43:n asuinkerrostalon ulko-oven eteen. Ulosajo parkkihallista tapahtuisi vain muutaman metrin päässä asuinkerrostalosta.

Mistä muualta Jyväskylästä löytyy parkkihalli, josta ajetaan ulos tai sisään asuinkerrostalon edestä? Vastaus on: ei mistään!

Ko. kerrostalon eteen suunniteltu ulostuloramppi tulee vaikeuttamaan taloyhtiön liikennettä, koska taloyhtiön edessä olevat pysäköintipaikat häviävät. Näin myös hälytysajoneuvojen ja muun huoltoliikenteen sujuminen on vaarassa.

Vapaudenkadun kerrostalojen edessä on jalankulun lisäksi myös pyörätie. Kaupunginkirjasto on muutaman metrin päässä suunnitellusta ulostulorampista. Kaupunginkirjaston sisäpihan parkkialue on ulostulorampin edessä. Työväenopisto toimii myös kaupunginkirjastossa, joten varsin paljon ihmisiä liikkuu tällä alueella. Risteävää liikennettä on paljon.

Jyväs-Parkki Oy:n toimitusjohtaja Seppo Muhonen toteaa (7.12.2008) lehtikirjoituksen mukaan, että pysäköintitalon rakentaminen on ympäristöteko. Kuuluuko ympäristötekoon lisätä liikennettä keskustassa, tuottaa lisää melua ja pakokaasupäästöjä sekä vaikeuttaa kulkureittejä? Miksi ei kuunnella niiden asukkaiden näkökantoja, joita parkkihalliasia välittömästi koskee?

Parkkihallin sijoittaminen keskelle kaupungin kauneinta aluetta ei ole mielestäni hyvää kaupunkisuunnittelua. Kirkkopuisto ympäristöineen tulee säilyttää koskemattomana.

KAARINA PÖYHÖNEN Jyväskylä

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Uusimmat

Mielipidekirjoitus

Lyhyet

Kansallisarkisto, sotiemme historian tutkimus ja SS-olettamukset

Avoin kirjeeni kansanedustajille

Lyhyet

Lyhyet

Metsiä älköön hävitettäkö

Raskaussyrjintää on kunnissa yhä aivan liikaa

Pyöriä nuorille vai kuljetusapua vanhuksille?

Miksi päättäjiä ei kiinnosta tieteellinen tieto metsistä?

Akkujen metallit kaupan

KSML.fi:n uutiskirje

Tilaa KSML.fi:n uutiskirje. Saat joka iltapäivä viisi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Tilaus on maksuton.