K-ruokakaupat kotimaisuuden asialla

Keskustan kansanedustaja Anne Kalmari kirjoitti ruoan hinnan jakautumisesta ja päivittäistavarakauppojen katteista (Ksml 26.1.). Kirjoitus sisältää useasti julkisuudessa toistettuja virheellisiä väitteitä, joita haluamme oikaista.

Päivittäistavarakauppa on Suomessa erittäin kilpailtua. K-ryhmässä on yli 900 K-ruokakauppiasta, jotka itsenäisinä yrittäjinä kilpailevat joka päivä asiakkaiden arvostuksesta ei vain muiden ruokaketjujen kanssa vaan myös keskenään.

Ruokakesko ja K-ruokakaupat tarjoavat kuluttajille monipuolisen ja hintatasoltaan kilpailukykyisen tuotevalikoiman, jossa suomalaisilla tuotteilla on merkittävä osuus. K-ruokakauppojen valikoimien kotimaisuusaste on noin 80 prosenttia.

Tuoretuotteiden, kuten lihan ja lihajalosteiden, sekä nestemäisten maitotaloustuotteiden, kuten maitojen ja kermojen, kotimaisuusaste on lähes sata prosenttia. Tämä ei olisi mahdollista ilman toimivaa yhteistyötä kotimaisten tuottajien ja elintarviketeollisuuden kanssa.

Myös K-ruokakauppiaamme tekevät maataloustuottajien ja valmistajien kanssa paikallisesti tiivistä yhteistyötä maksaen tuottajan kanssa sopimansa hinnan suoraan tälle. Esimerkiksi Keuruun K-supermarketin kauppias Toni Mulari kertoo, että hän ostaa kauppansa tomaatit suoraan paikalliselta viljelijältä. Hinta on vaihdellut talven aikana 4–5 e/ kg, ei suinkaan 0,60 e/ kg kuten Kalmari kirjoituksessaan esitti. Tomaatin hinta asiakkaalle on talvella ollut 5,69 e/kg.

K-ruokakauppojen hinnoissa ei ole ilmaa. Tuotteiden hinnanalennukset on saatu aikaan muun muassa jatkuvasti tehostamalla toimintaa kaupan eri prosessissa ja sopeuttamalla investointeja.

Päivittäistavarakauppayhdistyksen vuonna 2013 tekemän tutkimuksen mukaan Suomessa ruoka on erittäin raskaasti verotettua. Suomessa ruoan hinnasta yli 40 prosenttia on erilaisia veroja, kun vastaava luku on Euroopassa noin 20 prosenttia.

Samaisesta tutkimuksesta selviää myös, että suhteessa maan yleiseen hintatasoon, on ruoan hinta Suomessa Euroopan edullisimpien maiden joukossa. Ruoan verotukseen Suomessa on hallituspuolueilla ja eduskunnalla merkittävä mahdollisuus vaikuttaa.

Suomalaisen maatalouden, elintarviketeollisuuden ja kaupan menestymisen edellytys myös tulevaisuudessa on, että pystymme tarjoamaan kattavan valikoiman asiakkaiden arvostamaa kotimaassa tuotettua ruokaa kilpailukykyiseen hintaan.

K-ryhmä on aktiivisesti mukana muun muassa Sinivalkoinen Jalanjälki -kampanjassa, jossa pyrimme yhteistyössä alan järjestöjen sekä elintarvikealan pienten ja suurten yritysten kautta synnyttämään Suomeen uusia työpaikkoja teollisuuteen ja alkutuotantoon.

Annamme K-ruokakaupoissa suuren painoarvon ruoan laadulle, palvelulle ja valikoimien monipuolisuudelle edullisten hintojen lisäksi.

Jari Alanen

aluejohtaja

Kesko Keski-Suomi

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Uusimmat

Mielipidekirjoitus

Lyhyet

Lyhyet

Lukijan kuva

Älä lopeta sanomasta kauniita

Vanhemmuuden tärkein taito on ymmärtää lasta

Joukkoliikennettä kehitettävä rohkeasti Jyväskylän seudulla

”Ratsastus on helppoa”

Lyhyet

Lyhyet

Lyhyet

KSML.fi:n uutiskirje

Tilaa KSML.fi:n uutiskirje. Saat joka iltapäivä viisi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Tilaus on maksuton.