Kanavuoren liikenne- merkintöjä korjattava

Viittaan uutiseen ”Kanavuoren liikenneympyrässä rytisi taas”. (Ksml 2.1.) Lehden nettisivuilla on käyty vilkasta keskustelua aiheesta. Etelästä päin tultaessa ko. liikenneympyrän yllättävyyttä itsekin monesti ihmetelleenä kävin onnettomuusyötä seuranneena iltana varta vasten tarkistamassa alueen merkinnät matkamittaria apuna käyttäen.

Moottoriliikennetien päättymisestä ilmoitetaan kahdesti eli 500 metriä ennakkoon ja tieosuuden päättyessä, jolloin myös nopeusrajoitus on juuri muuttunut 80 kilometriksi tunnissa sen oltua aiemmin 100 kilometriä tunnissa. Tästä vain 100 metrin päässä rajoitus on 50 kilometriä tunnissa. Lisäksi merkki on vinoon kääntyneenä tien reunassa ja osoittaa penkereelle päin. Nelostieltä oikealle kääntyvän Oravasaareen ja ABC-huoltoasemalle vievän risteyksen jälkeen on toinen 50 kilometriä tunnissa-merkki. Vasta tämän jälkeen tulee ensimmäinen merkintä lähestyvästä liikenneympyrästä vain 100 metriä ennen ympyrää. Tämä opaste on erittäin kaukana tien reunasta, tien pientareen viereisen ojan takana huoltamolle nousevalla penkereellä. Tämän liikennemerkin pitiäsi ehdottomasti olla tien reunassa tai sen yläpuolella, mistä sen varmasti huomaisi.

Vaikka kiertoliittymän ympäristö on valaistu, itse ympyrä luonnonkivineen ja pensaineen erottuu kovin huonosti Kanavuoren maastosta. Lisäksi ympyrässä on vain yksi pieni kiertosuuntaa ilmaiseva merkki eiikä muita heijasteita tai valoja lainkaan. Edellä manittu rajoitus- ja ohjemerkit voivat myös helposti jäädä huomiotta lähestyvän ABC-asema-alueen kirkkaiden valojen viedessä huomion pitkän pimeässä ajon jälkeen.

On mielestäni erikoista painotusta, että lähestyvästä kauppa- ja huoltamopalvelusta ilmoitetaan useita kertoja, näistä ensimmäinen 2 kilometriä ennen asemaa, mutta liikenneturvallisuuden kannalta oleellisesta tierakenteen muuttumisesta vain kerran ja tämäkin huonosti. Jyväskylästä päin tultaessa kiertoliittymästä ilmoitetaan useita kertoja, näistä ensimmäinen merkki on 400 metriä ennen ja nopeusrajoitus muutoinkin jo pitkän aikaa alhaisempi.

Kirjoituksellani en tarkoita, etteikö liikennejärjestelyjen lisäksi sääolosuhteilla ja kuljettajan ajotaidolla ja vireystilalla reaktionopeuksineen ja huomiokykyineen olisi liikenteessä aina merkitystä. Nyt ymmärrän kuitenkin, miksi juuri tässä ympyrässä sattuu ja tapahtuu. Kannatan varoitusmerkkien, hidastetöyssyjen ja/tai peltipoliisien lisäämistä ennen ympyrää. Itse ympyrän valaiseminen ja kiertosuuntaa ilmaisevien merkkien lisääminen olisi myös perusteltua liikenneturvallisuuden parantamiseksi.

Asia on korjattava ennen kuin ihmishenkiä menetetään.

Tanja Järvelä

Jyväskylä

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Uusimmat

Mielipidekirjoitus

Lyhyet

Helppo ja hyvä teko

Hallituskolmikon tarjoamat vastaukset eivät vakuuta

Ystävien merkitys

Mikä kuntapäättäjiä oikein vaivaa?

Lyhyet 15.7.

Lyhyet 15.7.

Syrjäytyminen juurihoitoon

Hyönteiskato voi iskeä ihmiskuntaan todella nopeasti

Rakkaan läheisen lähtö on aina iso muutos

KSML.fi:n uutiskirje

Tilaa KSML.fi:n uutiskirje. Saat joka iltapäivä viisi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Tilaus on maksuton.