Kankaan ratayhteys hyötykäyttöön

Sunnuntaina 15.6. Kankaan alueella vietettiin neljättä kertaa avointen ovien tapahtumaa. Jo totuttuun tapaan Kankaan ja Matkakeskuksen välillä liikennöi lättähattujuna. Paperitehdasta palvelleelle radalle tuskin nähdään enää minkäänlaista virkaa. Kankaan arkkitehti-ideakilpailun palkituista tai kunniamaininnan saaneista yhdeksästä työstä vain yhdessä oli ratayhteys säilytetty.

Purkamisen sijaan kyseisessä ehdotuksessa rataa ehdotetaan jopa hieman jatkettavan paperitehtaan vanhan puolen kulmalle. Radan voisi hyvin jättää paikoilleen palvelemaan vanhalle paperitehtaalle kaavailtuja kulttuuritapahtumia sekä pienimuotoista museoliikennöintiä. Se olisi myös mielenkiintoinen ja ainutlaatuinen erityispiirre keskellä Kankaan tulevaa tiivistä kaupunkirakennetta.

Pelkän arkkitehtuurin varaan en alueen omaleimaisuutta laskisi. Modernistiset betonilaatikkotalot ovat hienoista saateteksteistä ja laadukkaista verhoilumateriaaleistakin huolimatta vain modernistisia betonilaatikkotaloja. Alueen omaleimaisuus ja identiteetti muodostuvat parhaiten siten, että täydennysrakentaminen asetetaan vuoropuheluun historiallisten elementtien kanssa. Minusta vanhan paperitehtaan ohella myös rata muodostaa säilytettävän arvoisen kokonaisuuden.

Kaupungin kehittämisen teemoina ovat mm. ilmasto- ja ympäristömuutoksiin vastaaminen ja kilpailuedun hakeminen muista kaupungeista erottautumalla. Alueen kehittämisvisioissa paistatellaan lisäksi kestävillä arvoilla ja mahdollisuudella elää autottomasti. Eikö oma ratayhteys olisi osuvin mahdollinen symboli kaikelle edellä mainitulle? Ratayhteyden vuoksi tarvitse rakentaa mitään uutta vaan ainoastaan säilyttää vanhaa.

Aina voidaan toki vaahdota siitä, kuinka radanpätkästä koituisi kustannuksia ja vaivaa. Toki koituisi, vaan mistäpä ei? Keskeistä lienee puntaroida kustannustason sekä koituvien ilojen ja hyötyjen suhde.

Kuinkahan esimerkiksi Lutakossa pärjäillään Lutakonaukion alittavan kaukalon kanssa? Holstin kupeessa Kyyhkysentien varressa sijaitseva VR-Rata Oy:n varikkoalue tarvinnee raideyhteytensä ylikäytävineen joka tapauksessa jatkossakin. Varikkoalueen nurkalta Kankaalle tarvitsisi säilyttää vain 700 metrin pistoraide, joka ylittää sillalla Nelostien ja tasoristeyksellä Vapaaherrantien.

Nelostien ylittävä rautatiesilta on vieläpä siinä määrin leveä, että siihen mahtuisi kevyen liikenteen väylä radan rinnalle. Tai astetta urbaanimpana ratikkamaisena ratkaisuna kiskot voisivat kulkea asfaltoituihin väyliin upotettuina.

Osan mielestä radalla liikennöinti ei varmaankaan olisi kyllin turvallista tai terveellistä. Tai ehkä rata jonkun mielestä jäisi vaille minkäänlaista toimintaa. Jotakuta voi vaikka närästää radan vaatima pieni tila. Ehkä hän vieläpä tahtoisi juuri radan paikalle jonkin abstraktin tilataideteoksen. Tahtoisin kuulla muiden näkemyksiä asian tiimoilta.

Sauli Korhonen

Jyväskylä

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Uusimmat

Mielipidekirjoitus

Lyhyet

LyhyetKesätapahtumat kiertoon, rallit Seinäjoelle, tangomarkkinat tänne.Ja Ailamarista kuningatarEn ole koskaan syönyt pizzaa tahi hampurilaista, en ole somessa, mutta pärjäilen. Sh, kun olen vältän näitä.

Kaupunki ei välitä melusaasteesta

Masennuseläkkeet ovat kestämättömällä tasolla

Psyyken lääkintä on viimeinen keino

Lyhyet

Kansallisarkisto, sotiemme historian tutkimus ja SS-olettamukset

Avoin kirjeeni kansanedustajille

Lyhyet

Lyhyet

KSML.fi:n uutiskirje

Tilaa KSML.fi:n uutiskirje. Saat joka iltapäivä viisi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Tilaus on maksuton.