Keinoja kiusaamisen taltuttamiseksi

Koulujen kestosuru on kiusaaminen. Keinoja sen taltuttamiseksi ja hävittämiseksi (KSML 25.5.) esiteltiin jo järeitä aseita; ulkopuolinen sovittelija ja jopa uudeksi nimikkeeksi rikoslakiin. Asia on kaikkia koskettava.

Olisiko mahdollista kokeilla vielä pehmeitä käytäntöjä ihan valtakunnallisesti, joita jo varmasti eri puolella maatamme on toteutettu?

Ekaluokkalaisen isä halusi olla kolme tuntia luokassa, jossa on hyvä, kokenut opettaja. Vierailun päätyttyä hän oli todennut: ”Huh, onko tämä nyt ihan normaalia?” ”Kyllä tämä nyt on ihan normaalia,” vastasi opettaja. Luokassa ei tapahtunut mitään kiusaamista vaan ”arkielämänmenoa.”

Kummallekin oli hieno kokemus yhteistyöstä. Koululta ei siis oltu laitettu viestiä, että oppilas on ”töpeksinyt” ja tarttis tehdä jotain, vaan isä kiinnostuksesta koulua kohtaan halusi tulla mukaan.

Koulu tarvitsee lisää aikuisia, sitä koululaisetkin kaipaavat. Kuvatunlainen yhteistyö esimerkiksi ”rapakon takana” ainakin joissain osavaltioissa, on jokapäiväistä. Olen kuullut kahdesta käytännöstä.

Jokainen vanhempi on velvoitettu lukukaudessa yhden päivän ajan olemaan koulussa apuna joko luokassa (ei välttämättä oman lapsensa) lisäsilminä, -käsinä tai valvojina välitunneilla ja ruokailussa. Silloin kun näin vanhempia velvoitetaan, jää pois se mahdollinen kotikommentti: sinähän et sinne tule, saa hävetä silmät päästään jne.

Toinen käytäntö oli se, että yhtenä, sovittuna koulupäivänä vanhempi on viikossa kaksi tuntia auttamassa joko luokassa tai muissa tehtävissä.

Meidän vapaaehtoinen avoimet ovat -lauantai ei aina anna koulusta todellisuutta vastaavaa kuvaa.

Kummassakin käytännössä tulevat koulutyö ja toimintatavat tunnetuiksi myös vanhemmille. Näin koulun ja kodin yhteistyö lähentää osapuolia ja antaa eväitä yhteisen tavoitteen, lapsen ja nuoren opinpolun turvaamiseksi. Kysehän on vain asenteista yhteistyöhön.

Kunnioitetun, edesmenneen fundeeraajan ajatusta mukaillen; ei pidä kulkea tiellä, johon ei toinen mahdu rinnalle.

Leena Roivainen

ex-erityisluokanopettaja

Muurame

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Uusimmat

Mielipidekirjoitus

Taitetun indeksin oikaisu lisäisi verotuloja

Kenen käsissä Jyväskylän kaavoitus?

Lyhyet

LyhyetRaamattuun uskovat eivät ole joko lukeneet tai ymmärtäneet sitä.Esim: 1. Moos. 19: 7–8Perustotuus: ”Ihminen olet ja tulet pysymään eliöiden ja elottoman ympäristön vaikutusverkoston osana.”

Lyhyet

Venäjä, idästä ei mitään uutta

Myös yksityishenkilöiden veronkierto estettävä

Masennuksesta ja surusta

Lyhyet

Tulevaisuuden työelämä kaipaa ”sosiaalisia nörttejä”

KSML.fi:n uutiskirje

Tilaa KSML.fi:n uutiskirje. Saat joka iltapäivä viisi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Tilaus on maksuton.