Keskeneräinen kalastuslakimuutos

Kalastuslain kokonaismuutos on menossa eduskunnan käsittelyyn. Lakimuutosesityksessä myönteistä on mm. kalatalousalueiden perustaminen nykyisten kalastusalueiden tilalle, kalatalousalueiden osakaskuntien äänimäärän porrastus, kalastuksen valvojien tutkinto sekä kaupallisten kalastajien rekisteröitymispakko.

Lakimuutosta on kehitetty muiltakin osin parempaan suuntaan, mutta siinä on edelleen kehitettävää.

Hallituksen esityksessä kalastuksenhoitomaksu ja viehekalastusmaksu yhdistetään yhdeksi maksuksi (kalastonhoitomaksu). Maksuvelvollisuus on 18 vuotta täyttäneillä. Poikkeuksena ovat ennen 1.12.2016 65 vuotta täyttäneet.

Ylen A-studiossa (1.10.) valtionvarainministeri Rinne teki irtiottoa hallituksen esitykseen.Hän vaatii 65-vuotiaiden vapauttamista jatkossakin. Rinne pitää asiaa tasa-arvokysymyksenä.

Oikeusministeriö on todennut kannanotossaan (29.4. 2014), että maksuttomaan kalastusoikeuteen ei ole perusteita:

”Tietyn ikäryhmän – sekä ryhmään kuuluvien hyvätuloisten että siihen kuuluvien huonotuloisten – vapauttaminen maksuista johtaisi ihmiset keskenään eriarvoiseen asemaan pelkästään heidän ikänsä perusteella. Näin vain osa joutuisi maksamaan ehdotetun rahoitusjärjestelmän kulut, vaikka sen hyödyt koituvat kaikkien hyväksi. (..) Puheena olevaa maksavapautusta ei voitane hyväksyttävästi perustella tällaisilla syillä.”

Kumpaakohan tässä pitäisi uskoa, politiikkoa vai ministeriön virkamiehiä ?

Tytti Tuppurainen (sd.) toteaa (HS 2.10.) että ”kyse on maata omistamattomien ihmisten oikeuksista. Siitä pidetään kiinni”.

Hei! Tässä ei ole kyse kalastuksen kieltämisestä vaan siitä, että jokainen, joka kalastaa, joutuu siitä maksamaan – ei sen kummemmasta. Tämä asia kasvaa jo turhan isoksi – kuten Putinin haukikin aikanaan.

Jotta kalataloutta voidaan kehittää, tulee järjestöillä olla omaa tuloa mm. kalastuslupamyynnistä. Tällöin toiminta ei ole valtion avustusten varassa.

Olemme oikealla linjalla. Nykyiset kalastusalueet yhdistetään isommiksi yhteisöiksi, jolloin niiden taloudellinen toimintakyky on nykyistä parempi. Vesialueen osakaskunnat ovat myös yhdistymässä isommiksi yhteisöiksi, jolloin toimintakyky paranee.

Emme tarvitse valtion alihinnoittelemia kalastuslupia – ne tuhoavat toiminnan ja siirtävät päätäntävaltaa virkamiehille. Valtion luvanmyyntiä on syytä tarkastella myös kilpailuviraston kautta.

Väkisinkin jää sellainen käsitys, että poliitikot eivät ole kehittämässä kalataloutta vaan ajattelevat näin vaalien alla omaa äänimääräänsä tarjoamalla ilmaisia palveluja toisten taskusta.

Hallituksen esityksessä vapaa-ajankalastaja saa kalastaa korkeintaan 8 verkolla. Tällä päätöksellä rajoitetaan kalaveden osakaskunnan osakkaan kalastusoikeutta ja omistuksensa käyttöoikeutta.

Lakimuutos puuttuu perustuslailla turvatun omistusoikeuden käyttöön. Kalanostajat ovat edelleen keskeisessä roolissa harmaan kalastuksen torjunnassa.

Ostajan (kauppa, tukku, ravintola) tulisi varmistaa, että kalaa myyvä kalastaja on kaupallinen kalastaja (esimerkiksi elyn antama todistus). Tällöin harmaa myynti ei olisi mahdollista laajassa mittakaavassa.

Lakimuutoksessa on tällä hetkellä niin paljon oikeudellisia reikiä, että eiköhän siirretä koko esitys vaalien jälkeen käsiteltäväksi.

Pekka Vuorinen

toiminnanjohtaja

Pirkanmaan Kalatalouskeskus ry

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Uusimmat

Mielipidekirjoitus

Kohtuuden pitää riittää – työelämässäkin

Lyhyet

Jyväsjärvi ja Rantaraitti ovat Jyväskylän keuhkot

Kulmuni on paras johtaja keskustalle

Lyhyet

Äänestäjien tahdosta viis

Tourujoen luontopolku ei ole mikään jätepiste

Lyhyet

Ydinvoima turvallista

Veronmaksajana saa ihmetellä Uuraisten valokuitupäätöksiä

KSML.fi:n uutiskirje

Tilaa KSML.fi:n uutiskirje. Saat joka iltapäivä viisi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Tilaus on maksuton.