Kilpailua bussivuoroihin

Joukkoliikenteen tilasta on kirjoiteltu viime aikoina paljon. Syyt ovat selvät: joukkoliikenteen toimivuutta tulisi edistää ilmastonmuutoksen rajoittamiseksi ja muutenkin järkevän resurssien käytön vuoksi.

Tällä hetkellä Jyväskylän joukkoliikenne vain toimii kummallisella pohjalla: se on sekä monopolisoitu että julkisesti tuettu liiketoiminto. Yksi yritys mitoittaa vuoronsa ja kalustonsa sen mukaan, että saa tuesta mahdollisimman suuren hyödyn.

"Kannattamattomat" linjat ja vuorot karsitaan pois, kun kalusto on mitoitettu ruuhkahuippujen vaatimusten mukaan.

Minkä ihmeen takia liikennöitsijä voi määrittää, että ajaa tukirahoilla vain niitä vuoroja, joilta rahavirrat ovat muutenkin suurempia?

Eikö tuen olisi tarkoitus nimenomaan täyttää kannattavuuskuoppia eli mahdollistaa joukkoliikenne myös kannattamattomammilla linjoilla?

Ehdotankin, että joukkoliikenne järjestetään uudelleen siten, että myös pienemmät yritykset pääsevät mukaan ajamaan pienempiä linjoja ja vuoroja ja että tuki kohdistetaan juuri niille vuoroille, joiden ajaminen on vähemmän tuottavaa.

Jopa joukkoliikenteen linjojen suunnittelu kaupungin puolesta voisi olla järkevä ratkaisu, jolloin kaupunki voisi kilpailuttaa erityyppisten linjojen ajamisen aina erikseen.

Jospa silloin alkaisi poikittaissuuntaistakin bussiliikennettä ilmestyä Jyväskylän kartalle ja vaajakoskelainen voisi matkustaa Seppälään töihin muutenkin kuin omalla autolla.

Vai eikö yhdelle bussipysäkille voi ajaa useanvärisillä autoilla?

LARI KEMILÄINEN Jyväskylän maalaiskunta, Vaajakoski

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Uusimmat

Mielipidekirjoitus

Lyhyet

Kertokaa meille, mitä kaupungistamme puuttuu

Taitetusta indeksistä ei ole paluuta palkkaindeksiin

Häiritsevä ajomelu varsinkin öisin on vakava terveyshaitta

Lyhyet

Lyhyet

Maitolavat, jätelavat ja lava- kulttuuri

Lyhyet

Europarlamentaarikko Henna Virkkusen kolumni: Saksalta odotetaan johtajuutta

Miksi kaikkea todellakin vastustetaan?

KSML.fi:n uutiskirje

Tilaa KSML.fi:n uutiskirje. Saat joka iltapäivä viisi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Tilaus on maksuton.