Kinkomaa muutosten edessä

Kinkomaa on kolmelta puolelta Jyväskylän ympäröimä tuhannen asukkaan alue. Kyläkeskustan liepeillä sijaitseva historiallinen parantola-alue muodostaa yhden Pohjois-Päijänteen kauneimmista mäntyrantaisista alueista. Muuramen kehittämistoimenpiteet ovat kohdistuneet epätasaisesti Kinkomaan kylään. Taloudellisiin syihin vedoten joitakin alueita on kaavoitettu mutta eteläosa on jätetty rauhaan vuosikymmeniksi.

Kinkomaantien varrelta katsottuna kylää ravistelee nyt kolme tapahtumaa. Vanhan parantolan alueelle on laadittu Vitapoliksen ensimmäinen kaavoitusluonnos 600 asukkaalle, Kinkomaantien rantakaistaleen 70 asukkaan vesihuolto on hoitamatta ja kaavoittamattoman omakoti-alueen keskelle aiotaan sallia venelaitureiden rakentaminen.

Vitapolis alueen kehittämistä sinällään kannatan lämpimästi, mutta miten sinne suunnitellaan? Suurin osa vanhasta rakennuskannasta on museoviraston suojeluksessa. Tämä on alueen omistajille taloudellinen rasite. On haasteellista löytää ratkaisu niin että luonto, vanha rakennuskanta, taloudellisuus, ekologisesti kestävä rakentaminen ja inhimillinen mittakaava ovat keskenään sopivasti tasapainossa. Julkisesti näytteillä ollut ensimmäinen luonnos (20.5.-2.6.2009) ylittää arvokkaan kulttuuriympäristön ja luonnon asettamat kohtuullisuuden rajat.

Entisen parantola-alueen eteläiseen niemenkärkeen ja sen välittömään läheisyyteen pienen Kangaslammen ympärille ehdotetaan sijoitettavaksi korkeita 6-10 kerroksisia rakennusmassoja. Rakentamisen tehokkuusluku on liian suuri. Korkein torahammas etelässä rannan läheisyydessä rikkoo alueen kaikkein vehmainta luontoa. Suomessa on nurinkurista sijoittaa korkeat rakennukset asuinalueen eteläreunalle ja matalat pohjoiseen. Täällä pitäisi pyrkiä päinvastaiseen.

Huolestuttavana pidän myös sitä, että vanha kuusikerroksinen parantolarakennus uppoa uusien rakennusmassojen taakse ja menettää näin historiallisen keskeisyytensä. Julkisuuteen ei ole tuotu havainnekuvia, jotka auttaisivat lukijoita ymmärtämään paremmin kaavoituksen henkeä. Nykysuunnittelussa huomioon on otettava myös kauaskantoisemmat seuraukset kuin pelkästään taloudelliset tekijät.

Kaavoittamattomuus ja Vesihuollon puute rasittavat Kinkomaantien eteläreittiä. Muuramella ei ole intressejä kaavoittaa eikä järjestä vesihuoltoa tälle vajaan kilometrin pituiselle "haja-asutusalueelle" niin kauan kuin kunta ei omista täällä maata. Haja-asutus nimike on kuitenkin harhaanjohtava kun kyseessä on 22 talon alue, joka rajoittuu molemmista päistä tiiviisti nykykunnallistekniikalla varustettuihin asuinalueisiin ja jonka kautta kulkee päivittäin tuhansia autoja.

Kaavoittamattomuus estää alueen hallitun kehityksen ja mahdollistaa ranta-alueen haitallisen käytön. Esimerkiksi kapean asuintalokaistaleen keskelle anotaan parhaillaan lupaa kahdelle venelaiturille sekä veneiden vuokraustoiminnalle. Lupa-anomuksessa ei mainita muita liitännäistoimintoja kuten veneiden ja varusteiden säilytystä ja niiden huoltoa sekä isohkon parkkialueen rakentamista. Luvan myöntäminen jo ränsistyneelle alueelle pahentaisi tilannetta entisestään. Viranomaiset eivät olisi välittäneet hankkeesta aiheutuvista ympäristöhaitoista, elleivät asukkaat Kinkosalmen molemmin puolin olisi reagoinut asiaan.

Näen mielessäni uuden aallon Kinkomaan uuden Jyväskylän keskellä. Tästä alkavat Säynätsalon saaristokaupunginosan huikeat Päijänteen rantanäkymät. Koko seutukunnan kestävän kehityksen kannalta ja kunnan asukkaiden yhdenvertaisuuden vuoksi olisi Kinkomaantien rantakaistale kaavoitettava ja infrastruktuuri nykyaikaistettava samanaikaisesti Vitapolis-alueen kanssa.

ARNOLD LERBER Kinkomaa, Muurame

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Uusimmat

Mielipidekirjoitus

Lyhyet

Lyhyet

Ratkaisut ovat jäsenmaiden käsissä

Kehitystyötä ei ole vara hukata

Oppimateriaalien hankintaan yhdenvertaisia ratkaisuja

Kivihiili kiellettiin jo

Lyhyet

Jäämerenrata voisi jopa toteutua

Palautusta käytetään veron maksuksi heti eräpäivänä

Lyhyet

KSML.fi:n uutiskirje

Tilaa KSML.fi:n uutiskirje. Saat joka iltapäivä viisi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Tilaus on maksuton.